Ett papper med en bön sitter fast med snören i en ram av grenar.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Puzzelbit - Förbön

Vi bär så många med oss i bön när vi går fram, raderna är hämtade ur psalm 399 i psalmboken och de raderna betyder mycket för mig. Det handlar om att få vara buren och att bära andra i bön, en utav kyrkans stora uppgifter.
Varje söndag i mässan ber vi förbön. Men varför gör vi det och hur länge har man gjort det?

Förbönen kan sägas var ett av arven från synagogans gudstjänst och de arton välsignelsebönerna för individuella och allmänna behov. I en kristen gudstjänst har det med andra ord alltid funnits en förbön.

I Kyrkans förbön möts vi som enskilda gudstjänstfirare i en bön som ska vara dagsaktuell och rymma både mina livserfarenheter och dina, min oro och min glädje, liksom din oro och din glädje. Känner jag inte igen mig i de ord som formar bönen, då blir det inte min bön och därmed inte heller kyrkans förbön, utan enbart någras förbön. Samtidigt kan inte bönen till fullo stämma in varje gudstjänstfirares liv, men det måste finnas ett utrymme för mig – så att bönen ändå kan bli min.
Men förbönen finns inte bara inom gudstjänstens form, vi är många som bett andra om förbön och vi är många som bär andra i förbön. För förbön är just det som ordet säger, vi ber för någon eller något.

Söndagen den 27/10 2019 togs  jag emot av Biskop Johan i Överselö kyrka, i mottagandet sade jag bland annat; Bed för mig som jag ber för er” . Kanske kan vi låta det vara startskottet till att vi i Stallarholmen startar en förböns rörelse. Jag ber för er och församlingen sedan den 1 augusti varje morgon kl 08.00, antingen på väg i bilen, på promenad eller hemma vid köksbordet, gör mig sällskap där du befinner dig, så kan vi tillsammans bära många med oss i bön där vi går fram!

Marina Balado