Spekeröd Kyrka sett från ingången.

Spekeröds kyrka

Här hittar du Spekeröds kyrka

SPEKERÖDS KYRKA

Kyrkogård och kyrkans läge Kyrkan ligger uppe på en liten bergssluttning i en liten dal mellan två bergshöjder. Den ligger cirka 50-100 meter nordväst om gamla E6 skymd bakom träd, gårdsbyggnader (prästgården med ladugård) och omgivande bergsknallar. Vägen från gamla E6 upp till kyrkan och kyrkogården går förbi ladugården (till höger vid infart) och den vita prästgårdsbyggnaden. Kyrkogården är byggd i flera plan med trappor emellan och längst upp på kullen mellan höjderna längst in på den äldsta delen av kyrkogården ligger kyrkan. Därbakom strax väster om tornet, på en neråt lutande sluttning, finns en betesäng.

Byggnadshistoria

Medeltiden och senare ombyggnader Spekeröds kyrka har ett medeltida ursprung, sannolikt 1100- eller 1200-tal (datering på grund av bland annat dopfunten, källor med mera).[1] Den invigdes till Sankt Bartolomeus på detta helgons festdag den 24 augusti. Den omtalas också senare år 1388 som Spikkariodærs kirkia (om tolkningen av ortnamnet, se Spekeröds församling).   Kyrkan har genomgått flera förändringar, framförallt två stora ombyggnader. Ombyggnadera skette under 1700- och 1800-talen.

Läs mer om Spekeröds kyrka