Du behövs!

Är det dags för dig att kliva fram? Svenska kyrkan är en demokratisk organisation. Det betyder att du som är medlem kan vara med och bestämma. Här i Spånga-Kista församling ställer sex nomineringsgrupper upp i kyrkovalet nästa år.

Svenska kyrkan är en organisation där medlemmarna bestämmer. Du kan vara med och styra. Du behövs i Spånga-Kista församling.

Närodlad kyrka

Spånga-Kista församling vill vara en god kraft som gör skillnad för människor som bor och vistas i församlingen. Du som är medlem kan vara med och demokratiskt påverka beslut i kyrkan. Spånga-Kista församling är din kyrka och din kyrka behöver dig!

Ställ upp

Det finns plats för dig. En viktig uppgift är att vara med i församlingens kyrkofullmäktige och kyrkoråd. Det är där alla beslut fattas om vad kyrkan ska göra här i Spånga-Kista.

Oroa dig inte för att du inte skulle duga eller vara tillräckligt troende. Du passar in, precis som du är. Man behöver inte vara superkristen eller vara på något särskilt sätt. Du måste vara 18 år eller äldre, medlem i Svenska kyrkan och bo i Spånga-Kista församling.

Gör så här

Nästa år är det kyrkoval. För att sitta med i kyrkofullmäktige behöver du bli vald i kyrkovalet. För att få sitta med i Kyrkofullmäktige måste du stå med på listan i någon nomineringsgrupp.

Här i Spånga-Kista församling ställer sex nomineringsgrupper upp: Borgerligt alternativ – (BASK), Centern – (C), Partipolitiskt obundna – (POSK), Socialdemokraterna – (S), Sverigedemokraterna – (SD) och Vänstern – (VISK). Det går också att starta en helt ny nomineringsgrupp.

Kontakta nomineringsgrupperna

Fyll i det här formuläret så kontaktar vi dig så snart vi kan. Vi kan hjälpa dig att hitta en uppgift där du kan göra nytta i din församling.

Foto på röstkortskuvert. I bakgrunden ser man personer som köar.

Kyrkovalet - demokrati i kyrkan

Nästa kyrkoval äger rum 21 september 2025. Informationen på den här webbplatsen rör kyrkovalet 2021 och uppdateras fortlöpande.