Söndrums nya församlingsgård, magnolia i förgrund.
Foto: Gunilla Wahrenberg

Söndrums församlingsgård

Söndag 28 maj 2023 invigs Söndrums nya församlingsgård

En kort bakgrund

Under 2017 väcktes tanken på en ny Församlingsgård i Söndrum. En ny församlingsgård behövdes dels för att den dåvarande hade fukt- och ventilationsproblem men också för att få en mer funktionell församlingsgård, där alla verksamheter har lokaler anpassade för respektive verksamhet men samtidigt en förbindelse med varandra. Helheten skulle bli vida förbättrad, verksamheterna och församlingsborna tillgodo.

Kyrkofullmäktige anslog medel och kyrkorådet fick ansvar för uppförande av den nya Församlingsgården.

Verksamhet och värdeord

Söndrum-Vapnö församlings församlingsgård ska vara en mötesplats som
präglas av Trovärdighet, Gemenskap, är Välkomnande och Funktionell.
Församlingsgården ska vara en mötesplats som bjuder in både till ett kort besök när man har vägarna förbi och deltagande i olika verksamheter

Staffansalen är en fantastisk byggnad och har ett stort symbolvärde för församlingen och församlingsgården. Denna ska bevaras, restaureras och uppdateras för att möta framtiden.

Den nya församlingsgården

Den nya församlingsgårdens entré utgörs av ”Vardagsrummet”. Här finns det det ett café, en andaktshörna och bibliotek. Här välkomnas man att slå sig ner för att njuta en stund och kanske ta en god kopp kaffe.

Församlingsgården består också av den gamla delen, Staffanssalen. Denna har totalrenoverats. Bland annat har den ursprungliga stenfasad förbättrats med fogar och sten. Innerväggar har slammats för att jämna till och färgförbättra den tidigare gulnande tegelytan. Golvet i Staffanssalen är det som tidigare funnits som består av Söndrumsgranit.

Församlingsgården har ytterligare tre huskroppar - en som i första hand är till för verksamheter för barn och unga, en för musik- och undervisningsverksamhet och en huskropp med personallokaler.

Församlingsgården har ett grått plåttak. Fasaden består av obehandlad ceder som också finns på några väggar i Vardagsrummet. Arkitekten vill med detta påvisa att utvändigt och invändigt flätas samman.