Lugnande besked från polisen

Den senaste tiden har det hänt en hel del kopplat till kyrkor och begravningsplatser. Utan att förringa det allvarliga i det som hänt finns ändå ett par saker som kan vara bra att känna till och som kan vara lugnande.

Uppdatering 2020-02-09: Nu har det vi informerat om här en tid även nått media och både Mitti och Svt rapporterar om att de senast välta gravstenarna i själva verket var ett missförstånd.

Med tanke på hur flera media nu formulerar sig kring missförståndet vill vi än en gång betona att det är Stockholms Stad som har det fulla ansvaret för Norra Begravningsplatsen, trots att den ligger i Solna

Med anledning av den senaste tidens händelser har jag varit i kontakt med Solnas kommunpolis och det är flera saker som jag kan berätta idag torsdagen den 28 januari.

Polisens bedömning är att det inte finns något samband alls mellan brandattackerna vid Spånga kyrka, inbrottet i Råsunda kyrka och de omkullvälta gravstenarna på Norra begravningsplatsen. De arbetar vidare med alla tre utredningarna, men det är olika utredningar. Efter våra kontakter med dem i samband med inbrottet och de omkullvälta gravstenarna är mitt intryck att de verkligen tar de här brotten på allra största allvar.

När det gäller den allvarliga misshandeln på Norra begravningsplatsen konstaterar polisen också att dom har fallit och att förövarna är lagförda och inlåsta. Allt talar för att även det är en isolerad händelse som inte hänger samman med de övriga.

I lördags rapporterade media att ännu en vandalisering hade skett på Norra begravningsplatsen. Den anmälan och rapporteringen som följde har visat sig bero på ett missförstånd. Jag var själv där på lördagen och träffade polispatrullerna som var på plats för att hjälpa dem att få kontakt med Stockholms stad som har ansvar för Norra begravningsplatsen. Tyvärr lyckades man inte i tid klargöra att anmälan rörde stenar som välts tidigare. Polisen har sedan följt sina rutiner och har lagt ned ärendet. Utredningarna kring de övriga brotten fortsätter naturligtvis och det gäller även den tidigare vandaliseringen då hundratals gravstenar vältes.

Det är naturligtvis olyckligt att det har skett ett missförstånd och att många i onödan har blivit upprörda eller rädda. Personligen kan jag ändå tycka att det var mycket skönt att höra att det faktiskt inte hade hänt något så allvarligt ännu en gång. Brott som riktas mot de symboler som står för trygghet och förankring är alltid mycket allvarliga, och det är helt naturligt att de upplevs än värre i tider som dessa när pandemin gör livet osäkert.

Vi är många som vill ha ett tryggt samhälle med goda värderingar.
Låt oss stötta varandra i det arbetet!

Niklas Lång, kyrkoherde