Så röstar du

Kyrkoval hålls vart fjärde år och här väljer du som är medlem i Svenska kyrkan och över 16 år (senast på valdagen) vem/vilka som du vill se som företrädare i Kyrkofullmäktige i Solna församling, i Stiftsfullmäktige i Stockholms stift och i Kyrkomötet på nationell nivå.

Kyrkovalet 2021

Rösta i kyrkovalet 2021

6-19 september

Hitta din lokal

Förtidsrösta

Mellan 6-19 september kan du förtidsrösta i Kyrkans hus på Skytteholmsvägen 14, se tiderna nedan.

Du kan gå till vilken lokal som helst, oberoende var du bor.
Både röstkort och legitimation är obligatoriskt att ha med.

6-11 september kl. 10-14
13-18 september kl. 10-14
8 september & 9 september kl. 17-20
13 september & 14 september kl. 17-20

Budrösta

Innebär att någon lämnar över dina röster i ett speciellt brevröstningspaket antingen på valdagen eller i förtid.

Brevrösta

Du brevröstar och postar dina valsedlar i ett speciellt brevröstningspaket.

beställ ditt brevröstningspaket till bud- och brevröstning

genom att kontakta: solna.forsamling@svenskakyrkan.se eller via telefon 08-546 646 00

Rösta på valdagen

Vallokal

Rösta i din vallokal på själva valdagen söndagen den 19 september kl. 12-20.

På röstkortet som du får hem i brevlådan några veckor före valet står det vilken som är din vallokal.

Obligatoriskt att ta med legitimation. Ta även med ditt röstkort.

röstningslokal

Rösta i en röstningslokal söndagen 19 september.

I röstningslokalerna kan du rösta oavsett var i Sverige du är folkbokförd.

KL. 09-16 i S:t Martins stall på Prostvägen 17
KL. 09-16 på Solvändan på Fridensborgsvägen 110
KL. 09-20 i Kyrkans hus på Skytteholmsvägen 14

Coronaanpassat

Du kan rösta tryggt trots Covid-19. Lokalerna kommer att vara förberedda med handsprit, tydliga instruktioner och skydd mellan dig och röstmottagarna. Det går också bra att förtidsrösta, brevrösta eller budrösta för att minska risken för att många människor samlas och eventuell smittspridning på valdagen.

Eller kontakta Solna församling på 08-546 646 00 för hjälp om du inte fått ditt röstkort hem i brevlådan.