Turebergskyrkan

Turebergskyrkan är både en kyrka och ett café. Det är två grundpelare som verksamheten vilar på

Miljömedvetenhet står i centrum för den nybyggda Turebergskyrkan.
Bygget av Turebergskyrkan har att göra med en längtan att sammanlänka gudstjänstlivet i S:t Eriks kyrka med den dagliga verksamheten i Församlingshuset. Efter fyra års byggande stod kyrkan klar i december 2010.

Annorlunda kyrkorum
Turebergskyrkans kyrkorum skiljer sig markant från många andra traditionella kyrkor. Interiören är avskalad och stram. Helheten präglas av enkelhet och funktionalitet, rummet andas öppenhet och rymd. Väggarna är välvda och fönster finns i alla hörn. Både interiört och exteriört är kyrkan byggd i betong. I ett långsiktigt ekonomiskt och miljömässigt perspektiv bra, eftersom det är värmetrögt. Betongen strålar värme även när solen gått ner och den kyler på dagen.

Mandorla
För arkitekten var det viktigt att bygga på höjden, då kyrkan skulle synas mot järnvägen som ligger ett stenkast därifrån. En lösning på det var att förse kyrkan med en mandorla. Med sina tretton meter i takhöjd skapar den också spännande ljusförhållanden invändigt.

Arkitekten ville också skapa ett skydd mot den bullriga och intensiva miljön runtomkring samtidigt som den ska upplevas som öppen. Kyrkan skulle smälta in i miljön, men samtidigt stå ut så pass mycket att den skulle locka till sig människor.

Rundvandring i Turebergskyrkan

Öppettider och kontakt Turebergskyrkan

Öppettider:
Måndag stängt
Tisdag kl. 10.00-12.00
Onsdag kl. 10.00-15.00
Torsdag kl. 10.00-15.00
(När det är Kultureberg på torsdagar har vi öppet 10.00-15.00, 17.00-20.30.)
Fredag kl. 10.00-15.00
Lördag stängt
Söndag mässan kl. 15.00
(fiket är dock stängt förutom att det serveras kyrkkaffe)

Tfn 08-505 513 00
Hitta till Turebergskyrkan
Sköldvägen 12B,
191 47 Sollentuna
Karta

Personal Turebergskyrkan

Medarbetare i Turebergs distrikt.