S:t Eriks begravningsplats

På en höjd med utsikt över Edsviken ligger S:t Eriks begravningsplats med dess kyrka. Här finns sedan december 2017 en askgravplats samt en askgravlund. Askgravplatsen är endast för folkbokförda i Sollentuna kommun.

På askgravplatsen ryms cirka 1500 askor som placeras i rör i kassetter under marken. I varje rör ryms cirka fyra askor. Rören försluts och syns inte från ytan, men är under jordytan markerad med ett nummer. Rören upplåts med begränsad gravrätt, vilket innebär att gravrättsinnehavaren beslutar vilka ytterligare askor som ska gravsättas (familjegrav). Den begränsade gravrätten innebär att förvaltningen sköter om området och att vissa regler beträffande utsmyckning gäller. På stenhällen bredvid placeras en namnskylt med den gravsattes namn.

Askgravlunden finns i samma gräsbeklädda yta som askgravplatsen, men är placerad i den södra delen av gravområdet. Den fungerar på samma sätt men utan gravrätt, dvs askorna gravsätts på en gemensam yta. Österut mot Edsvikens vatten finns en pelare i ek där namnskylten den den gravsattes namn placeras.

På platsen finns också en ceremoniplats och en minnesplats med möjlighet att tända ljus. Begravningsgudstjänst eller minnesstund kan hållas i kyrkan.

Planteringarna är inspirerade utav vår vädjan om miljön och vackra svenska sommarängar. Planteringarna är väl genomtänka och är tänka att klara av en viss nivå av torka då ingen bevattning finns på begravningsplatsen.

S:t Eriks begravningsplats invigdes den 13 december 2017 av kyrkoherde Lasse Svensson och dåvarande kyrkorådets ordförande Björn Karlsson, och tillika ordförande i kommunfullmäktige. Första gravsättningen var i januari 2018.