Lyckad orgelfestival 13-14 november

Vi firade den nya orgeln i Sollentuna kyrka med två stora konserter, med organisterna Hans Davidsson och Ania Proskourina, både i en fullsatt kyrka. Orgeln är den första i Sverige som har byggts av den schweiziska firman Metzler Orgelbau. Bland gästerna fanns orgelbyggaren själv, Andreas Metzler och orgelprofessorn Hans Davidsson.

Orgelfestivalens program

Sollentuna kyrkas nya orgel firades med konserter och musikmässa. Det blev mingel, orgelvisning och möjlighet att möjlighet att ställa frågor till orgelbyggaren Andreas Metzler. Här ser du programmet för festivalen.

Sollentuna kyrkas nya orgel

Den nya orgeln är helmekanisk och byggd av Andreas Metzler Orgelbau AG i Schweiz. Här kan du läsa om hela projektet från idé till färdig produkt.

Orgelbroschyr Sollentuna kyrka

Här kan du läsa om Sollentuna kyrkas nya orgel.

Metzler Orgelbau AG i Schweiz

Familjen Metzler har arbetat med historiskt orgelbyggande i fyra generationer. Företaget värnar om bevarandet av den månghundraåriga orgelbyggarkonsten, samtidigt som man vill möta nutidens och framtidens höga krav.