Foto: Arne Hyckenberg

Våren är här!

Nyhet Publicerad

Med våren i antågande är det säkert många som är otåliga att komma igång med odlingar i sina rabatter och krukor. Men det är inte helt lätt att veta när det är dags att börja och vad man gör när det blir bakslag i vädret. På församlingens kyrkogårdar finns både kunskap och erfarenhet.

För ett par veckor sedan träffade Kyrkporten Rose Marie Ederlöv, kyrkogårdsföreståndare för Sollentuna kyrkogård, för att ta del av vårarbetet där.
– Våren är en nyckfull tid. För två veckor sedan trodde vi att våren var kommen, med snödroppar, vintergäck och lökar som stack upp. Men nu när det blev kallt igen har vi fått hejda oss lite i arbetet. Vi har beskurit träd och buskar under vårvintern och tar in kvistar som vi driver inne för att dekorera i våra vaser i kapellet. Kvistar som är dekorativa är både sälg, häggmispel, äppel och forsythia. Även blåbärsris blir fint i vas. På det här sättet slipper vi köpa och vi kan njuta lite av det första som kommer. Vi har också frösått sommarblommor som vi sedan kommer att använda i vaser. Ute har vi under hösten planterat hundratals lökar av allt möjligt. Det är olika sorters tulpaner, narcisser och allium. Det ska bli spännande att se vad som kommer upp, vi vet att det har varit djur i rabatterna som har grävt upp vissa lökar.
När börjar vårarbetet på allvar ute på kyrkogården?
– Från och med första april då de första säsongsanställda kommer tar vi upp sand och vårstädar. Under vintern har vi beskurit träd och buskage för föryngring. Äppelträden nedanför den gamla prästgården har blivit beskurna.

Det är miljötänk att låta löven ligga, eftersom de skyddar.

Njut av våren
Även om man är ivrig att börja med arbetet i sin trädgård, råder Rose-Marie Ederlöv till en viss försiktighet när det är tidigt på året.
– Man måste njuta in våren lite och inte ha för bråttom att vårstäda. Det kan vara skadligt för växterna med för mycket vårsol och vind om det fortfarande är fruset i backen. Då är det lätt att växter och buskar torkar och får kärlskador.
Vilka sorter ska man välja om man är orolig att de ska frysa bort och vill ha något som är lättare att lyckas med?
– Alla sommarblommor är väldigt känsliga. Eftersom minusgrader kan förekomma ända fram i juni får man vara beredd på att täcka när det blir kallt. Lökväxter är tåligare och penséer tål sex, sju minusgrader. Det är därför man sätter dem tidigare.

Orange är favorit
Ett tips som gynnar både växter och insekter är att inte städa undan löv och gamla växtdelar för tidigt.
– Det är miljötänk att låta löven ligga, eftersom de skyddar. Först när perennerna börjar titta fram skär man bort det gamla av växterna från förra året och städar. Så gör vi i insektsrestaurangen, bredvid kyrkan, där det som står kvar av stänglar och frön blir mat till fåglarna. På de enskilda gravrabatterna måste vi göra tvärtom, eftersom det inte är fint med vissna växtdelar där.
Har du några egna favoriter som du gillar att odla?
– Min färg är orange och jag gillar blommor i dessa färger. Jag använder gärna alunrot pelargoner, palettblad och murgröna i mina krukor hemma.
Hur skiljer sig odling på kyrkogården från att odla hemma?
– Hemma kan man drömma sig bort i olika projekt från trädgårdstidningar. Man kan också ha tid att prova och laborera med tidskrävande växter. På kyrkogården måste vi vara mer professionella och ha sorter som är härdiga och lättskötta. De sommarblommor vi odlar för att ta in får inte vara sådana som vissnar för snabbt i vas. Astrar och inkakrage är sorter som står länge. Fingerborgsblommor och malva klarar sig också hyfsat, men ringblommor blir fula direkt om man tar in dem.
Vad har du för tips till dem som både har intresse av odling och av hållbarhet?
– Det är naturligtvis bra att välja övervägande perenner, istället för växthusodlade säsongsblommor. Men har man inte så stor rabattyta kan det bli svårt att alltid ha något som blommar. Alunroten finns med många olika färger på bladen. De är också fina i kruka. Salvia och lavendel är också bra. Dessutom gillar pollinatörerna dem. Det är viktigt eftersom insekter och bin har minskat otäckt mycket. När vi klipper våra gräsmattor undviker vi att klippa lågt för att ge utrymme åt flera lager av örter som insekterna lever på, berättar Rose-Marie Ederlöv.
Arne Hyckenberg

Rose-Marie Ederlöv är kyrkogårdsföreståndare på Sollentuna kyrkogård. Foto: Arne Hyckenberg