Stort tack till Sollentuna församling!

Nyhet Publicerad Ändrad

Det skriver stiftelsen som samlar in pengar till The Panzi Hospital i Kongo i ett tackbrev, efter att Sollentuna församling skänkte 100 000 kronor till sjukhuset i december i fjol.

”Stort tack till Sollentuna församling för gåvan på 100 000 SEK till PMU & arbetet på Panzisjukhuset där dr Denis Mukwege, Nobels fredspristagare 2018, är chefsläkare. På sjukhuset får kvinnor & barn som utsatts för sexuellt våld eller drabbats av svåra förlossningsskador, medicinsk & psykosocial rehabilitering. Detta möjliggör en väg tillbaka till en fungerande vardag & ett värdigt liv”, står det i brevet från stiftelsen Friends of the Panzi Hospital.

Mukwege tilldelades Nobels fredspris 2018 tillsammans med Nadia Murad för sitt arbete mot sexualiserat våld som vapen i krig och konflikter.

100 000 kr kommer att göra skillnad för kvinnor i Kongo.

Sollentuna församling har skänkt 100 000 kr till Friends of the Panzi Hospital som är en obunden, ideell förening som bildades i början av 2018. Vårt syfte är att bidra till driften av sjukhuset. Föreningen består av privatpersoner som blivit varse den horribla situationen som kvinnor och barn befinner sig i på grund av den pågående konflikten i Kongo. Chefsläkare på the Panzi Hospital är Dr. Denis Mukwege som fick Nobels fredspris i år.

Läs mer om Friends of the Panzi Hospital