Gravrättsinnehavare sökes

Begravningsenheten i Sollentuna församling håller på att komplettera gravboken och behöver uppdatera och hitta aktuella gravrättsinnehavare till gravrätterna på våra begravningsplatser. En gravrätt måste ha en innehavare antecknad i gravboken, annars är det upp till upplåtaren att besluta om gravrätten. I de flesta fallen innebär detta att gravrätten återgår till upplåtaren som är Begravningsenheten i Sollentuna församling. Det är därför viktigt att släktningar eller närstående hör av sig till Begravningsenheten fall vetskap finns om att en gravrättsinnehavare inte längre finns för en gravrätt.

Före den 1 april 1991 fanns ingen meddelandeskyldighet utav gravrättsinnehavare till huvudmannen, utan äganderätten utav en gravrätt var nånting som efterlevande arvingar ärvde per automatik. Rätten till gravplatsen kunde därför övergå i flera släktled utan att detta kom till Sollentuna församlings kännedom. Idag måste alla gravrätter ha en gravrättsinnehavare antecknad annars återgår graven till upplåtaren.

Kontakta gärna Begravningsenheten om du är osäker på om din eller en släktings gravplats har en gravrättsinnehavare. I de fall vi inte hittar någon som vill vara gravrättsinnehavare efter att ha sökt en längre tid, så är det upp till huvudmannen/upplåtaren att besluta om gravrätten. Detta innebär i de flesta fall att gravrätten återgår till upplåtaren, eventuell gravsten tas bort och därefter kan graven komma att lämnas ut på nytt.

Kontakta Begravningsenheten vid frågor