Digital rundvandring i Turebergskyrkan

Vi firar Turebergs 10-årsjubileum både med gudstjänst andra söndag i advent och en digital rundvandring med filmklipp om Turebergskyrkan, dess människor och föremål. Du kan även se filmklippen här på hemsidan.

Gudstjänsten kommer att sändas både på Sollentuna församlings och Turebergskyrkans Facebook-sidor andra söndag i advent 6 december kl. 15.0. Denna dag öppnas också den digitala rundvandringen. När du kommer in i kyrkan hittar du skyltar med så kallade QR-koder runtom i kyrkorummet. Dessa kan du scanna med kameran på din mobiltelefon och följer du länken som dyker upp, får du se filmklipp om Turebergskyrkan, dess människor och föremål.

Du kan naturligtvis också se filmklippen här på hemsidan genom att följa länkarna nedan:

Präst och distriktschef Erik Ringheim välkomnar.

Biskop eremita Eva Brunne om Turebergskyrkan.

Dee-Dee och andra ungdomar om vad Turebergskyrkan betyder för dem.

Kyrkomusiker Per Olsson om Turebergskyrkans tillblivelse.

Aini Sivapragasam gör altarblommorna i Turebergskyrkan.

Kyrkomusikerna Ulrika Dabo och Karin Runow sjunger och spelar.

Luciahälsning från Turebergskyrkan

Peter Göthe spelar Bereden väg för herran

Eldsjäl Siv Ingels pratar om korset.

Mer om Turebergskyrkan

Turebergskyrkan byggdes för att komma ännu närmare människor genom att sammanlänka gudstjänstlivet med den dagliga verksamheten i församlingshuset. Efter fyra års projektering och en 18 månader lång byggperiod stod kyrkan klar i december 2010, efter ritningar av arkitekten Helena Tallius Myhrman.

Kyrkan, som har ett hållbarhetstema, har uppmärksammats bland annat för sin annorlunda inredning. Altare, ambo, orgelskåp och dopfunt gjorda av spillvirke, och bänkarna i ek, medan altarkrucifixet, dopskålen och nattvardskärlet är gjorda av återvunnet glas från tv-skärmar och stolarna är tillverkade av återvunna pet-flaskor. I kyrkorummet hänger också flera konstverk som för tankarna till olika delar av den kristna tron.

Kyrkan är 13 meter hög, något som gör att den syns väl både från järnvägsstationen och delar av centrum. Kyrkan har ett torvtak och dessutom en konstruktion i taket som liknar en mandorla, en elips som förekommer i medeltida kristen konst. Förutom att den ger kyrkan extra höjd, slipper den också in mycket ljus. Turebergskyrkans väggar är välvda och fönster finns i alla hörn, något som också bidrar till att skapa ett ljust kyrkorum.