Kyrkmössen busar och upptäcker
Skolavslutningar i alla ära men även under terminerna hittar vi skolbarn i kyrkomiljö. Under 2024 har, fram till oktober, drygt 600 elever besökt en kyrka under skoltid. Flera lärare i Sollefteå har nappat på erbjudandet att använda kyrkobyggnaden som en pedagogisk lärmiljö och samverka med den pedagogiska och yrkesspecifika kompetens som finns inom kyrkans väggar.
Bland de yngre barnen har många träffat kyrkmössen Karåtta, Musalia och Sven. Dessa tre började sin verksamhet i Sollefteå kyrka men har på senare år utvidgat sitt revir och mött barn i Edsele, Näsåker, Ed, Helgum, Resele, Graninge, Junsele och Ramsele.
– Det här är lärorikt även för oss, berättar församlingspedagog Eva ”Musalia” Berglund. Det finns många skatter och värdefull historia i Sollefteås kyrkobyggnader.
Hon betonar också att de jobbar ämnesöverskridande och skapar skolprogram som passar in i läroplanen. Skolverksamheten kan handla såväl om konst- och lokalhistoria som om matte.
– Kyrkopedagogiken som metod är upplevelsebaserad och grundar sig på delaktighet och dialog. Ett aktivt lärande, helt enkelt, fortsätter Eva.
Musikerna släpper lös
Inte mindre än sju musiker har anställning inom Svenska kyrkan Sollefteå. Du möter (eller hör) dem i körverksamhet, gudstjänster och i samband medbegravning, vigsel och dop. Vad du kanske inte visste är att några av dem undervisar i piano- och orgelspel och att de numera har en gemensam konsert per år, Kantorsläppet.
I år presenterades för första gången det Lilla kantorsläppet. En konsert som erbjöds skolorna i Junsele och Näsåker den 11 september.
– Själva idén kom sig egentligen av att vi musiker tyckte det var tråkigt att det vi övat in, till det stora Kantorsläppet, skulle läggas på hyllan, säger kantor Örjan Schwieler. En kollega förslog att vi skulle kontakta skolorna, vilket vi gjorde.
Skolorna nappade på erbjudandet. I Junsele kom hela skolan och i Näsåker kom årskurs 4 till 6. Det bjöds på en blandad repertoar och även publiken deltog med flerstämmig sång med kantorernas hjälp.
– Vi fick ”tummen upp” av elever i Junsele och jag har även fått fin återkoppling från lärare i Näsåker. Vem vet, kanske satt det några blivande organister eller kyrkomusiker i publiken, fortsätter Örjan.
Text: Kristna Hellberg