Ett bord fyllt med juliga dörrkransar.
Foto: Svenska kyrkan Sollefteå

Beställ en dörrkrans!

Beställ en julig krans tillverkad av "Internationella gruppen". Hämta den vid årets julbasar i Sollefteå församlingsgård den 2 december. Intäkterna går direkt till Act Svenska kyrkans julinsamling.

BESTÄLL DIN KRANS SENAST 27 NOVEMBER

Det gör du genom att skicka ett mail till diakon Chatrin Ylvewåg. Kontaktuppgifter nedan.

Priser:

• Liten utan ljus 175:-
  • Mellan utan ljus 200:-
  • Mellan med ljus 230:-
  • Stor utan ljus 250:-
  • Stor med ljus 300:-

Din krans finns att hämta den 2/12 på ”Julbasaren” i Sollefteå församlingsgård mellan klockan 11.00-14.00. Då passar vi även på att sälja de som eventuellt inte förbokats samt annat smått, gott och juligt.

TILL VAD GÅR PENGARNA?

Basaren och kransarna är en viktig källa för julinsamlingen till ACT Svenska kyrkan. I år har den temat ”Bryt en tradition”.

Vill du bidra till insamlingen? Swisha en slant till 123 645 04 80 och märk din betalning med ”JUL”.

Läs mer om julinsamlingen här

Sprid ljus i mörkret

I natt vaknar miljontals människor till ljudet av krig och konflikt. Tillsammans kan vi göra skillnad.

illustration föreställande ett @, en telefonlur, ett kuvert. För att illustrera på vilka sätt det går att nå oss.

Två händer hålls fram. I händerna ligger vita lappar med ord skrivna i svart. Ord som gemenskap, livet, tvivel, Gud, tro, dela.

Konfirmation

Livet är fullt av frågor. Vad är egentligen lycka? Vilket ansvar har jag för någon annan? Varför är det så orättvist? Finns Gud? Räcker det inte med att vara vacker på insidan? Vad är en bra människa? Är jag en bra människa? Kom så ställer vi frågorna tillsammans och försöker hitta våra svar. Här hittar du de grupper som finns i Sollefteå med omnejd.

Någon spelar cello.

Konserter | Musik

Här hittar ni alla musikevenemang och även de gudstjänster som erbjuder extra musik eller körsång. Utbudet är varierat och de allra flesta konserterna är gratis. Dessutom serveras de i de finaste konsertlokaler du kan tänka dig - våra kyrkor.

Prenumerera via RSS

Soppa och hemberedskap i Överlännäs och Resele

Publicerad:

Hur förberedd är du om elen försvinner och vattnet slutar rinna från kranen där hemma? Att ha hemberedskap innebär att vara förberedd innan kriser sker. Mer om detta kan du lära dig den 10 oktober i såväl Överlännäs som Resele församlingshem.

Orre testamente tas emot i Graninge

Publicerad:

Svenska kyrkan har berikats med en ny bibelöversättning: Orre testamente. Den sydsamiska översättningen av nya testamentet är ett 40-årigt pionjärarbete. Det firades stort i Östersund i slutet av augusti och nu är det dags för oss i Sollefteå att ta emot och använda oss av översättningen. Välkommen till Graninge kyrka den 20 oktober 16.00.

30 år sedan M/S Estonia förliste

Publicerad:

I år är det 30 år sedan fartyget M/S Estonia sjönk på öppet hav mellan finska Utö och estniska Dagö. Totalt 989 personer fanns ombord, endast 137 överlevde. Minst fem av de omkomna var hemmahörande i, eller hade anknytning till, Sollefteå.

Kom och fyll vardagsrummet!

Publicerad:

En mötesplats för vuxna men utan åldersgräns i egentlig mening. Varken uppåt eller nedåt. Vill du ta med dig ditt/dina barn är det fullt tillåtet. Öppet en torsdagskväll i månaden, till och med december. Välkommen att landa i soffan i Sollefteå församlingsgård.

Hon är här nu, på riktigt

Publicerad:

Linda Åleberg, nybakad präst, har nu tillträtt tjänsten som komminister med särskilt ansvar för Ådals-Lidens och Junsele församlingar. Här kan du läsa en kort intervju med henne.