Biskop Martin Modéus visitationstal den 9 december 2018

Nyhet Publicerad

Under hösten besökte biskop Martin Modéus våra sju församlingar i pastoratet. I sitt tal vid den avslutande visitationshögmässan redogör han för intrycken han fått efter besöken.

”Ni är ett pastorat fyllt av goda berättelser. Församlingarna är den grundläggande enheten i Svenska kyrkan. Detta värnar ni. Jag har många gånger under dagarna blivit glad över att se att varje församling får ha sin egen prägel och berätta sina egna berättelser. Det är som med era kyrkor som har allt från Ingatorps ståtliga torn till Mellbys omfamnande trygghet. Syftet med starka pastorat är inte att strömlinjeforma, men att stötta det unika och lokala.”

Vill du läsa talet i dess helhet?

Ladda ner det här som pdf

Mer om visitationen

Biskop och stift har som uppdrag att utöva tillsyn över de församlingar som ingår i stiftet och Södra Vedbo pastorat tillhör Linköpings stift, där Martin Modéus är biskop. Under hösten 2018 besökte biskop Martin de sju församlingar som ingår i pastoratet för att träffa församlingsråd, medarbetarlag i de olika församlingarna, kyrkoråd m.fl. Söndag den 9 december avslutades visitationen med en visitationshögmässa i Eksjö kyrka.