Foto: Igge Alenius

Norra Solberga kyrkogård

På Norra Solberga kyrkogård står två kyrkor; den gamla kyrkan från mitten av
1200-talet och den nya från 1901. Kyrkogården har utvidgats i flera etapper, viket har lett till att kyrkogården är en av de största landsortskyrkogårdarna i länet.

På norra sidan av landsvägen ligger den nya kyrkogården från 1982 som är lika stor som den gamla, söder om landsvägen.

Här finns kist- och urngravar, och på den nya delen askgravlund, kistgravlund och minneslund.

Se dig omkring på Norra Solberga kyrkogård

Klicka här för att öppna panoramavy över kyrkogården. Klicka dig mellan 30 platser på kartan. Bilderna är tagna i oktober 2019.

Historik om Norra Solberga kyrkogård

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2006: en kulturhistorisk inventering av kyrkomiljön på Norra Solberga kyrkogård.

Gravinventering Norra Solberga kyrkogård

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2017: en kulturhistorisk gravinventering och förslag till bevarandeplan av kyrkomiljön på Norra Solberga kyrkogård.