Ingatorps kyrkogård

Ingatorps kyrkogård har medeltida kontinuitet. Äldsta tillgängliga karta över kyrkogården är från 1915. Kyrkogården har utvidgats två gånger under 1900-talet; 1941 mot norr och 1981 mot söder.

Kyrkogården består av en blandning av grus- och gräsgravar, men i huvudsak gravplatser i gräs med häckar som delar av raderna med gravar. De senaste kvarteren ligger i södra delen, utanför den gamla muren där man också har anlagt en minneslund.

Här finns kist- och urngravar, askgravplats och minneslund.

Se dig omkring på Ingatorps kyrkogård

Klicka här för att öppna panoramavy över kyrkogården. Klicka dig mellan 15 platser på kartan. Bilderna är tagna i oktober 2019.

Historik om Ingatorps kyrkogård

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2007: en kulturhistorisk inventering av kyrkomiljön på Ingatorps kyrkogård.

Gravinventering Ingatorps kyrkogård

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2017: en kulturhistorisk gravinventering och förslag till bevarandeplan av kyrkomiljön på Ingatorps kyrkogård.

Ingatorps tiondebod

Denna bod är en av Sveriges äldsta bevarade träbyggnader. En analys av årsringarna visat att timret till boden fälldes någon gång mellan 1219 och 1239. Boden har omsorgsfullt restaurerats under de senaste åren och det har genererat både nationell och internationell uppmärksamhet.