Foto: Igge Alenius

Hults kyrkogård

Hults kyrkogård anlades 1842 då den nya kyrkan togs i bruk. Hults medeltida kyrkogård ligger tre kilometer söder om den nuvarande kyrkogården.

Kyrkogården är i gräs och tydligt indelad i kvarter med olika karaktär. Närmast huvudingången i norr finns två rygghäckskvarter och längst ned i söder finns ett kvarter med nästan enbart allmänna-linjengravar samt ett enhetligt kvarter med gravar från 1960-och 70-tal.

Längs med kyrkogårdsmuren finns flera intressanta familjegravar. På kyrkogårdens västra sida är konstnären och författaren Albert Engström begravd. Han var delvis uppvuxen i bygden, då hans far var stationsinspektör i Hult.

Kyrkan är centralt placerad på kyrkogården. Här finns kist- och urngravar, askgravplats samt minneslund.

Se dig omkring på Hults kyrkogård

Klicka här för att öppna panoramavy över kyrkogården. Klicka dig mellan 10 platser på kartan. Bilderna är tagna i oktober 2019.

Historik om Hults kyrkogård

Ta del av en rapport från Jönköpings läns museum 2006: en kulturhistorisk inventering av kyrkomiljön på Hults kyrkogård utanför Eksjö.

Lyssna på människoöden från Hults kyrkogård

Berättelser om några som är begravda i Hult.