#envarmareö

Tillsammans kan vi skapa en varmare ö

PÅ morgonen den 14 januari fick flera ölänningar en varm överraskning när de väntade på bussen, promenerade på stranden eller slog sig ner på en bänk.
I flera busskurer, eller kanske på en bänk eller på en stubbe i skogen låg handstickade halsdukar med en uppmaning att ta med den hem.

Bakom initiativet ligger Svenska kyrkan på Öland.
Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt i vårt samhälle, men det finns många
människor som står upp för medmänsklighet och värme. Halsdukarna är en symbol för att vi alla kan bidra till en varmare närmiljö.

De två ölänska pastoraten är överrens om att det är rätt gott att få vara med och sprida värme! Halsdukarna (och i vissa fall även vantar, mössor och handledsvärmare) stickas och skänks utan att vetskapen om vem mottagaren är. Kyrkans budskap är att du som människa är älskad, oavsett vem du är. Det är ett värmande budskap.

Det är också något av en konst att kunna ta emot omtanke! Vem som helst får ju
TA EMOT halsduken. Du hittar den på en allmän plats, det är en gåva från någon
som bryr sig. Gå inte förbi halsduken du ser. Ta emot den! Det är någon som suttit
ett antal timmar med stickor och garner för att ge dig en vänlig tanke. Det kanske
kan få vara lite ringar på vattnet, att vi visar att vi bryr oss om varandra, här på Öland. Vi är bra på att ta hand om varandra!

#envarmarestad eller som på Öland #envarmareö genomförs samtidigt av ytterligare cirka 60 församlingar runt om i Sverige – från Sjöbo till Piteå. Har du hittat en halsduk får du gärna hashtagga den i sociala medier med någon av taggarna. Och om du inte behöver den mer – skänk den gärna vidare till någon annan som behöver lite värme.