Historia

I Fatmomakke möts människor. Så är det idag och så har det varit i mycket långa tider. Forntida fångstfolk har vistats här – det berättar fynd från både sten- och järnåldern.

År 1050 är Sverige officiellt kristnat. Landet ska befrias från hedendom.                I centralbygderna går kristnandet snabbast. Femhundra år senare är Sverige ett kristet land, och Gustav Vasa är kung. Han ersätter den katolska kyrkan med den protestantiska. Men för folket i Kultsjödalen och i hela Sápmi, Sameland, lever samernas urgamla naturreligion vidare. Sápmi ligger långt från kustens kyrkor, långt från Konungens befallningshafvare.

Trots ihärdiga försök gick det trögt med den kristna missionen utanför centralbygderna, och först på 16- och 1700-talet kan man säga att hela Sverige var kristnat. Men på sina håll levde de gamla trosföreställningarna vidare under lång tid. Den kristna missionen i Sapmi gick hand i hand med statens strävanden att kolonisera lappmarkerna. Fram till 1600-talet nyttjades lappmarkerna endast av samer. Statsmakterna hade redan i århundraden beskattat samerna och haft handelsförbindelser med dem. Men nu ville staten skapa fasta bosättningar i dessa trakter. Från 1820-talet och framåt fick samerna kring Kultsjödalen sällskap av de första nybyggarna som slog sig ner i området.

Före 1820-talet var det enbart samer som deltog i kyrkhelgerna i Fatmomakke. De började bygga upp övernattningskåtor på kyrkplatsen. När nybyggarna bosatte sig i området började även de delta i kyrkhelgerna i Fatmomakke. Så småningom började man även uppföra övernattningshus på kyrkplatsen. Men detta dröjde ännu ganska länge.

Ett sätt att underlätta såväl kolonisation som mission var att sprida kyrkobyggandet i inlandet. År 1780 reste Åseleprästen Per Rådström till fjälls för att möta samerna vid övre änden av Ransarsjön. Han fick då höra talas om samernas önskemål om att uppföra ett kapell på en lämplig plats. Den angivna platsen var Fatmomakke. 1781 uppförs de första kyrkobyggnaderna i Fatmomakke, i form av två rymliga kåtor och ett stort skjul på stolpar för gudstjänster. En ny kyrka byggdes bara tio år efter det att den första uppfördes. Även denna blev för trång och omodern och den nuvarande kyrkan började byggas 1881 och stod färdig 1884.

Fatmomakke kyrkstad.
Fatmomakke kyrkstad 1890.
Foto: Arkivbild
Bjudning i Fatmomakke 1890.