Barn och familj i Kållands-Råda

Välkommen till våra barnverksamheter i Kållands-Råda församling

I Kållands-Råda församling kan du hitta något för alla åldrar. Till några grupper kan du komma när du vill och till en del behöver du anmäla dig.

STOR & LITEN (öppen förskola) 0-5 år

Fredagar kl. 9.30-12

Stor & liten är vår öppna förskola som är öppen för alla oavsett var du bor. Här har du möjlighet att umgås med andra vuxna och barn. Vi leker, pysslar, sjunger och fikar tillsammans och du kommer och går när det passar dig. Sångstunden är kl. 10.30 och därefter fikar vi till en frivillig avgift. Smörgås och frukt serveras. Förmiddagen avslutas med en kort andakt med ljuständning.

Ansvarig pedagog: Ulrika Dalemo 070-60 70 273

KYRKIS 4-5 år

Råda församlingshem (platser finns kvar båda dagarna)
Tisdagar kl. 8-11
Torsdagar kl. 8-11
Vi kan ta emot barn från ca kl. 07.45. Efter Kyrkis har vi möjlighet att lämna barnen till ett flertal förskolor i närområdet lagom till lunch kl. 11.30.

På Kyrkis försöker vi att på ett enkelt och roligt sätt berätta och fundera kring den kristna tron. Vi vill vara en hjälp för föräldrar och förskolor att berätta och samtala med barnen om Bibelns spännande berättelser och personer. "Vem är Jesus?" "Varför firar vi påsk och jul?" "Finns det änglar?" är några av de frågor vi tar upp.

När vi träffas har vi samling, sjunger, pysslar, leker både fritt och tillsammans och äter frukost.

Kyrkis träffas en gång i veckan tre timmar/gång och deltar i gudstjänst någon gång/termin.

Till den här gruppen behöver du anmäla dig. Inför varje läsår skickas en inbjudan ut till alla kyrkotillhöriga 4 och 5-åringar. Vi tar emot 12 barn per grupp.

Ansvarig pedagog: Ulrika Dalemo, 070-60 70 273

MINI-MINIORER Fsk. kl - Åk 1

Grupp 1: Tisdagar kl. 13-14.30
Grupp 2: Tisdagar kl. 14.30-16.00

Här är gruppen för dig som tycker om att pyssla och leka både inne och ute. Vi börjar med en samling där vi läser och berättar från bibeln eller någon annan bok. Därefter delar vi upp oss och har olika aktivitetspass där lek, pyssel, drama och uteaktiviteter får sin plats. Vi avslutar varje gång med en andakt där vi tänder ljus och ber en bön. Ibland medverkar vi också i kyrkan.

Vi hämtar barnen på Råda skola och Lilleskogs skola.

Ansvarig pedagog: Ulrika Dalemo, 070-60 70 273

MINIORER Åk 2-3

Torsdagar kl. 13-14.30

Här är gruppen för dig som gillar att pyssla, leka både inne och ute, baka och annat kul. Vi pratar och funderar även över vad det är att vara kristen och avslutar varje träff med en andakt. Vi medverkar också vid någon gudstjänst per termin.

Vi hämtar barnen på Lilleskogs skola.

Ansvarig pedagog: Linda Björklund, 070-23 45 805

JUNIORER Åk 4-5

Åk 4: Torsdagar kl. 14.45-16.00
Åk 5: Måndagar kl. 14.15-16.00

Det här är gruppen för dig som tycker om friluftsliv, drama, hobby, lek, mat och bakning. Vi sitter också tillsammans en stund och funderar över allt mellan himmel och jord och avslutar med en andakt.

Ansvarig pedagog: Linda Björklund, 070-23 45 805