Oktober 2017

Kära församlingsmedlemmar!

Ja, jag skriver frimodigt ”kära” trots att jag ännu inte hunnit möta var och en av er – vi har helt enkelt inte hunnit, eller kunnat, lära känna varandra ordentligt än. Men kära är ni likafullt. Ni bidrar aktivt till att vi har en Svenska kyrkan här i Sydfrankrike, ni utgör kärnan i den gudstjänstfirande församlingen – utan er hade jag inte haft några skäl att vara präst här… och hur tråkigt hade det inte varit?!

Flera av er vet att jag har gamla band till den här delen av världen: för ganska exakt tio år sedan gjorde jag en kort, men intensiv och mycket rolig arbetsperiod på Stillegården, flera familjemedlemmar har bott och bor längs kusten – kort sagt har jag under lång tid haft en del av mitt hjärta just här. Jag tror att det underlättar nu när jag blivit ordinarie kyrkoherde i församlingen. En kort-kort startsträcka och heller inte främmande för kultur, församling eller sättet att arbeta i en utlandsförsamling – vilket skiljer sig en hel del från modellen hemma i Sverige.

Det är inte bara jag som är ny. Hela vårt lilla arbetslag är sprillans nytt. Marie Dimpker, kantor och körledare, hennes man Björn, som sköter kyrkans hemsida och hjälper till med både det ena och andra. Våra två volontärer, Gunnel Sparrlöf från Vadstena har uppgiften som församlingsassistent och Helene Abrahamsson från Åby, Norrköping, är husmor. Tillsammans skapar vi nu hållbara rutiner, en god ordning för vårt arbete. Och vi har roligt mitt i allt som ska planeras och ordnas. Och kanske är det bland det viktigaste. Om vi trivs och verkligen gillar det vi gör, så hoppas vi att det kommer att märkas i våra verksamheter – att man har lust och vilja att vara här, ta del av ”Allaktivitetshuset Villa Ingeborg”. Vi lär känna Rivieraklubbens medarbetare och medlemmar och har redan inlett en mycket god samverkan.

Vi har uppdaterat hemsidan Svenska kyrkan i Södra Frankrike & Monaco liksom att vi har en ny Facebook-sida. Gå gärna in där och se det allra senaste!

Nu är min förhoppning att vi snart träffas, lär känna varandra – att ni berättar för mig vad ni önskar att församling och kyrka ska innehålla just nu och just här.

Allt gott och all välsignelse!

Richard Aspegrén

Ps. mycket välkomna till Välkomst-och mottagningsmässan i Holy Trinity Church, Nice, d 22 oktober, kl. 14.00.