Medlemsbrev - Corona

15 mars 2020

Kära vänner,

Det är en annorlunda tid vi lever i nu. Nu fattas nationella beslut om stängda gränser, inskränkningar i vardagsliv och arbete. Detta drabbar även oss. Vi är en del av ”det vanliga livet” om än med ett särskilt uppdrag. Vår församling har att följa de beslutande organ som har rätten att utfärda extraordinära bestämmelser för invånare i Frankrike.

Vi hann inte gå ut med denna information innan ett 15-tal personer i dag kommit till Villa Ingeborg för dagens högmässa. Vi passade då på att samlas utomhus i en vid ring runt ett bord på gårdsplanen. Vi hade ett samråd om situationen nu och vilka förändringar i verksamheten som genast sätts i verket.

Följande står klart: Samtliga aktiviteter i församlingens regi ställs in – eller skjuts upp, inklusive vårbasar och kyrkostämma. Ingen av dessa sammankomster är försvarbara då de bägge förutsätter många deltagare.

Även gudstjänster och mässor ställs in. Kyrkans team (präst, musiker och volontär) är fortsatt i tjänst. Arbetet kommer nu mycket att handla om kontakten med enskilda, oroliga, sjuka. Det är viktigt att vara närvarande och på plats. S:ta Birgittas kapell är öppet för enskild andakt och ljuständning. På söndagar vid vanlig gudstjänsttid är Richard på Villa Ingeborg och tar emot dem som vill samtala, alltid utomhus och med sedvanliga försiktighetsåtgärder.

Den diakonala sidan av kyrkans uppdrag ställs åter i fokus. Vi har många äldre i församlingen, också ensamma. De ska kunna ringa och få hjälp med både orossamtal och praktiska saker som inköp av livsmedel och medicin. Kyrkoherden samordnar, telefon 06.30.68.94.83.

Hur länge denna ordning kommer att gälla vet vi inte. Som kortast en månad, kanske ända fram till sommaren. Vi följer de anvisningar och regler som franska staten anger.

Vi tänker på varandra och önskar allt det bästa.

Cagnes-sur-Mer den 15 mars 2020

Richard Aspegrén           Katja Elväng