Instruktioner inför den digitala kyrkostämman söndagen den 15 november 13.30
Som framgår av kyrkorådets information av den 6 november 2020 kommer stämman att hållas i form av en digital stämma.
Viktigt 1: Vi måste ha en anmälan om deltagande, helst via Rivieraklubbens hemsida eftersom mötet kommer att administreras av Rivieraklubbens Kerstin Snellen och de som då är anmälda på Rivieraklubbens hemsida kommer att få länken till kyrkostämman ca en timma innan den börjar. Om du vill komma till Rivieraklubbens hemsida och anmäla dig, tryck HÄR
Rivieraklubbens hemsida kommer för denna aktivitet att vara öppen för anmälan också för icke-medlemmar i klubben.
Det går även att anmäla sig genom att skicka ett mail till församlingens e-postadress, nice@svenskakyrkan.se , så kommer vi att se till att ni får länken till kyrkostämman ca en timma innan den börjar.
Anmälan på Rivieraklubbens hemsida eller till församlingens e-postadress måste ske senast kl. 15.00 lördagen den 14 november för avstämning mot medlemslista.
Viktigt 2: Om ni är två personer vid dator eller liknande så ange i er anmälan båda namnen så vi kan räkna antalet deltagare.
Viktigt 3: Det är en fördel om ni har ett identifierbart namn på den dator eller annat verktyg ni är uppkopplade med, det vill säga att ni heter Karl Pettersson och inte Kalles Ipad i namnfältet. Gör så här för att ändra visat namn i Zoom, annars får vi svårt att identifiera vilka som är på webbmötet.
Med en dator
- öppna Zoom
- klicka på kugghjulet uppe till höger
- klicka på Profile i listan till vänster
- klicka på Edit My Profile
- klicka på Edit till höger om ditt namn
- Skriv in ditt för- och efternamn samt klicka på Save Changes klart.
Med en smartphone eller läsplatta
- öppna Zoom
- klicka på kugghjulet (Settings) ner till höger (Android) eller till vänster (iPad/iPhone)
- klicka på pilen till höger om ditt nuvarande namn högst upp
- under Display Name klicka på pilen till höger
- Skriv in ditt för- och efternamn samt klicka på OK
- klart.
Mötet inleds klockan 13.30. Alla medlemmar som planerar att närvara, och i synnerhet de som inte har testat att använda systemet tidigare, ombeds att testa att koppla upp sig klockan 13.00, eller som senast 13.15. Det bör ge funktionärer tillräckligt med tid för att kunna hjälpa deltagare som av olika anledningar får problem med uppkopplingen.
För att utnyttja din yttranderätt och göra ett diskussionsinlägg under kyrkostämman behöver du begära ordet. Mötesfunktionärer kommer att se till att alla som inte har ordet har mikrofonen avstängd under stämman, för att minimera risken för oljud i bakgrunden eller att fel person talar vid fel tillfälle. Funktionärer kommer att hålla koll på vilka som begär ordet, och mötesordföranden fördelar ordet utifrån detta. För att begära ordet använder du chattfunktionen.
Alla medlemmar har rätt att uttala sin åsikt, att lägga ett förslag och att rösta om frågorna i föredragningslistan. För att lägga förslag används chatt-funktionen. Inled ditt förslag med ordet “FÖRSLAG” följt av ditt yrkande, förslagsvis formulerat som “Förnamn och efternamn yrkar att…”. Det gör det lätt för mötesordföranden och funktionärer att hålla koll på vad i chattrutan som är ett yrkande, och från vem det kommer. [Innan man hunnit skriva sin drapa är stämman över, men det är en annan sak.]
Mötesordföranden bestämmer när det är dags att gå till omröstning. Det sker när diskussionen uppfattas vara avslutad, och alla yrkanden har samlats in. Omröstningen sker via acklamation.
Medlem kan reservera sig mot ett beslut. Reservation sker efter ett beslut, innan kyrkostämman är avslutad. Det görs genom att använda chatt-rutan, med tydligt anfört: “RESERVATION: Förnamn och Efternamn reserverar sig mot”, följt av vad det är man reserverar sig mot, till förmån för vad.
Här följer den instruktion som finns på Rivieraklubbens hemsida under ”aktiviteter”:
Vi har sammanställt följande råd och instruktioner. Först och främst vill vi påpeka vikten av att sitta på en tyst och ostörd plats. Kvalitén på ljud och bild beror mycket på din internetanslutning och om det ”svajar” är det ofta tillfälligt och stabiliseras efter en liten stund. Se till att ditt internet inte används för annan uppkoppling samtidigt som föredraget pågår. Vi ber dig ha tålamod och vänta tills eventuella störningarna försvinner.
Vi använder Zoom, ett program som finns för både Mac, PC, iPhone, iPad och Android-telefoner.
Det är väldigt lätt att installera (görs nästan automatiskt första gången du kopplar upp dig och du behöver inte öppna ett eget konto).
Testa gärna på https://zoom.us/test
Om du inte har möjlighet att vara med via dator/mobil så kan du ringa via “vanlig” telefon.
KOPPLA UPP DIG SÅ HÄR
A Från datorn
1. Klicka på möteslänken i kallelsemailet
2. Vänta på att mötet startar
Eller
1. Surfa till https://zoom.us/
2. Klicka på JOIN A MEETING uppe till höger
3. Ange mötes-ID (finns i kallelsemailet) och klicka på knappen Join
4. Vänta på att mötet startar
B Från mobilen
1. Ladda ned Zoom-appen
2. Klicka på möteslänken i kallelsemailet. Om inte mötet öppnas automatiskt fortsätter du genom att:
3. Öppna Zoom-appen
Klicka på den stora blå knappen “Join meeting”
Ange Meeting ID (de 9 siffror du fått), klicka på den stora blå knappen “Join”
4. Vänta på att mötet startar
C Från vanlig telefon
Det går också bra att ringa in på det telefonnummer du hittar i kallelsemailet.
NÄR DU VÄL ÄR INLOGGAD
1. Det första appen frågar efter är om man vill gå in i mötet med video, svara nej där.
2. Därefter frågar den om den ska använda datorljud (computer audio) - svarar ja där.
Det ser olika ut från dator till dator och appen kan hjälpa till att testa om det fungerar.
3. Vid möten har Zoom som standard att låta värden godkänna deltagarna.
4. Högst upp i högra hörnet finns symbolen för helskärmsbild.
5. Längst ner finner du en remsa med symboler och det är viktigt att både din mikrofon och kamera är avstängda under mötet. Symbolerna finns längst ner till vänster.
6. Om du vill ställa frågor, går det bra att klicka på chatt-funktionen och skriva ner det du vill ha mer information om. Frågorna kommer att läsas upp av den som är moderator för mötet vid vissa, speciellt avsedda tillfällen.