Församlingsbrev den 3 april 2020

Information om den uppskjutna kyrkostämman

Kära församlingsmedlemmar

Information om den uppskjutna kyrkostämman

Den 31 mars meddelade kyrkorådet att det inte avsåg att kalla till stämma den 30 april, som enligt stadgarna är sista dagen för stämma. Skälet härtill var de Covid-19-restriktioner som råder i Frankrike och att kyrkorådet bedömde det som icke osannolikt att dessa restriktioner skulle komma att förlängas. Tiden får utvisa om kyrkorådets bedömning var rätt.

Mot kyrkorådets beslut att ej kalla till stämma den 30 april har två medlemmar opponerat sig. En medlem anser hinder inte föreligger för kyrkorådet att kalla till stämma den 30 april, en annan medlem att stämman skall hållas i maj eller juni fram till midsommaren, alternativt att en stämma genomförs med hjälp av tekniska hjälpmedel.

Som kommentar till de båda medlemmarnas yrkanden vill kyrkorådet framföra att det nu är för sent att kalla till en stämma den 30 april, eftersom kallelse skall ske senast 30 dagar före stämma. Vad gäller framställan att stämman genomförs med tekniska hjälpmedel så saknar församlingen resurser att genomföra stämman som en telefon- eller videokonferens. Dessutom medger ej stadgarna detta.

Det kan ligga nära till hands att se hur Rivieraklubbens årsmöte genomfördes. Det skedde per telefon med 17 deltagare och 206 blankofullmakter. Klubbens stadgar medger att blankofullmakter får obegränsat utfärdas, varvid dessa anges stödja styrelsens förslag. Till klubbens årsmöte hade inga motioner inkommit. Till vårens kyrkostämma däremot har fyra motioner inkommit. Behandlingen av dessa kan komma att sluta med votering. Hur en sådan skall kunna praktisk genomföras på telefon/video är oklart. Ett krav på sluten votering, som stadgarna medger, kan omöjligt verkställas.

Kyrkorådet har ånyo behandlat den uppskjutna kyrkostämman och har, med ändring av det den 31 mars lämnade beskedet, fattat följande beslut.

1. Kallelse till den uppskjutna kyrkostämman kommer att utfärdas snarast efter det att de franska myndigheterna har upphävt eller lindrat nuvarande Covid-19-restriktioner så att en kyrkostämma kan hållas på sedvanligt sätt.
  2. Kallelse kommer enligt stadgarna att utfärdas minst 30 dagar före stämman.
  3. Den uppskjutna stämman kommer inte att hållas efter den 18 juni (dagen före midsommarafton), ej heller i juli eller augusti månad, eftersom många av medlemmarna då befinner sig i Sverige.

Vi beklagar de motstridiga uppgifterna och hoppas på er förståelse för att vi inte kan äventyra våra församlingsmedlemmars liv och hälsa.

För kyrkorådet
Katja Elväng
ordförande

Föregående brev finns på denna länk Församlingsbrev den 31 mars 2020 och på sidan Medlemsbrev.