Lediga tjänster - kantor i Södermöre pastorat

Nyhet Publicerad Ändrad

I Kalmar kommuns sydsydvästra delar breder Södermöre pastorat ut sig i kulturlandskapet. Här finns kust, slätt och skog i urgammal bygd, marinerad och präglad av historien som gör sig påmind mest överallt. Sex av pastoratets åtta kyrkor är från 1100- och 1200-tal. Några av dem har ännu äldre rötter och två av dem tillhör de unikas skara genom att vara rundkyrkor. Kvarvarande två kyrkor är från 1818 och 1925.

Pastoratet innefattar ungefär halva Kalmar kommuns yta men bara ca tio procent av befolkningen. Här finns ren lands- och glesbygd där människorna varit trogna sin jord i generationer men också småorter som expanderar med nybyggnation och inflyttning av unga familjer och är mer som urbana pendlingsförorter.

Vi söker kantor med placering och ansvar främst i Karlslunda och Mortorps församling men med tjänstgöring över hela pastoratet. Arbetsuppgifterna är de klassiska: musik vid gudstjänster och förrättningar, leda körer i alla åldrar, konsertverksamhet med mera.

I Karlslunda och Mortorps församling finns en gemensam kyrkokör och barnkörer. Det firas gudstjänst (oftast högmässa) i någon av kyrkorna varje söndag. Vi arbetar för att få in mer musik i mässan och för en bred samverkan med andra organisationer i bygden. I pastoratet samverkar musikerna kring konsertserien Musik i Södermöre som ger konserter varannan onsdag i någon av pastoratets åtta kyrkor.

Vi söker dig

•  som vill vara med och driva och utveckla församlingsliv i gudstjänst och musik
  • som har kompetens och glädje i orgelspel, körledning och sång
  • som har lust i att arbeta med alla åldrar
  • som kan ta, och arbeta på, eget ansvar
  • som gärna samarbetar
  • som har driv att organisera
  • som inte är rädd att våga lämna hjulspåren

Vi arbetar med en organisatorisk översyn som kan leda till förändringar inom en tre-årsperiod. Du ska vara villig att delta i det arbetet och vara öppen för att förutsättningar kan förändras. Provanställning kan bli aktuell. Körkort och tillgång till egen bil är ett krav för tjänsten. Stor vikt läggs vid personligt lämplighet.

Tjänsten är heltid med tillträdesdag så snart som möjligt. Ansök med personligt brev och CV senast 9 feb 2020. Vid eventuell intervju vill vi se intyg, betyg och utdrag ur polisens belastningsregister. Vi planerar för intervjuer någon gång i veckorna 7-9.

Ansökan sänds till

Södermöre pastorat
Prästvägen 1
388 32 Ljungbyholm