Gravskötselpriser

Gravskötsel

Basskötsel

Gräsputs runt gravsten/gravanordning

Pastoratet kan välja annan typ av skötsel om det inte är lämpligt att så igen med gräs. Ingen plantering får ske. Eventuell befintlig plantering tas bort.

300 kr per gravplats och år

Grundskötsel

Inklusive lökväxter och sommarblommor

Grundskötsel avser att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick. Det ingår vårstädning, skötsel av rabatt inkl. kantskärning, skötsel av befintliga växter samt borttagning av vissna blommor ur vaser.

• Skötselyta upp till 0,3 m2: 870 kr/år
  • Skötselyta 0,3-0,5 m2: 990 kr/år
  • Skötselyta 0,5-1 m2: 1 400 kr/år
  • Skötselyta 1-1,5 m2: 1 680 kr/år

Vid större gravplatser än ovan angivet görs separata kostnadsberäkningar.

Tilläggstjänster

• Penséplantering: 300 kr/år
  • Vinterkrans: 210 kr/st. Tillverkad helt i komposterbart material
  • Ljungplanta: 90 kr/st.
  • Gravljus inkl. tändning: 80 kr/st. Vid Alla Helgon och Jul (endast bestämda datum)
  • Beskärning av buskar: 540 kr/tim. Minst 0,5 tim.
  • Tvättning av gravsten/gravvård: 540 kr/tim. Minst 0,5 tim. Vi utför ej tvätt av kalk-/sandsten
  • Enklare riktning av gravsten/gravvård: 540 kr/tim. Minst 0,5 tim.

Vi utför inte säkring av gravsten/gravvård.

Ettårsavtal

Avtal tecknas med gravrättsinnehavare. En ny faktura sänds ut varje år. Avtalet förlängs vid betalning med ett år i taget under gravrättstiden. Meddela pastoratet om förlängning av avtalet ej önskas.

Avräkningsavtal

Avtal tecknas med gravrättsinnehavare. Fakturamottagare faktureras överenskommet belopp, högst 25 000 kr. Varje år avräknas innevarande års skötselavgift (avgiften för ettårsavtal) från de inbetalda medlen. Avtalet gäller så länge medel för skötseln finns kvar. Avtalet gäller längst till och med gravrättstidens utgång. Någon garanterad minimitid anges inte. Gravrättsinnehavaren kontaktas innan kapitalet är förbrukat eller för att erbjudas förnyelse av gravrätt.

Gravskick

Förnyelse av gravrätt

540 kr för 15 år

Askgravplats Ljungby kyrkogård

Namnplatta, gravsten och skötsel i 25 år till självkostnadspris, totalt 15 500 kr

Askgravlund Halltorp kyrkogård

Namnplatta till självkostnadspris, 1 490 kr

Minneslund

Ingen extra kostnad. Gravsättning ingår i begravningsavgiften

Övrigt

Gravsten för återanvändning

590 kr i hanteringskostnad

Uppräkning av pris

Samtliga priser uppräknas med 3 % årligen. Beloppet avrundas till närmaste 10-tal.

Beslutat av Kyrkofullmäktige i Södermöre pastorat 2021-11-09