"Ljuset brinner i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det."

Svenska kyrkan vill medverka till att bryta tystnaden kring sexuella övergrepp och trakasserier.

De första orden som utlades redan innan jorden blev till var, Gud som sade ”varde ljus” (1917 års bibelöversättning). Ljuset skulle lysa upp allt som var mörkt, i ljus kan inget döljas, så var vår jord skapad.  Så många som glömt de där orden, som gör det som inte tål ljuset, så många som är tysta för att de inget ljus ser.

Varde ljus, orden behöver sägas om och om igen, och ljus behöver lysa upp allt det som döljs i mörker. Därför heter kyrkans kampanj mot sexuella övergrepp ”varde ljus”, det är märkligt vad ett ljus kan lysa upp, vad ett litet ljus ge hopp och upprättelse. Så har var och en som sätter ljus på det som är mörker ett oerhört värde, så kan kampanjen också tolkas som ”värdeljus”….

/Stellan Bengtsson, tf kyrkoherde

Vill du komma i kontakt med någon kring detta så tveka inte att höra av dig.

Du hittar även mer information under denna länk: