Två vita dopdräkter en med blå band och en med rosa band

Dopdräkten

Inför dopet kläds barnet i en vit dräkt, dopklänning. Om det är en pojke som döps kan banden i dopdräkten vara blå, om det är en flicka kan banden vara rosa. Dopklänningar finns att låna.

Dopdräkten

Dopdräkten med sin rena, vita färg talar om förlåtelsen och renheten som Gud ger oss.
Dopdräkten är lång och barnet är alldeles för litet. Längden på dopdräkten symboliserar att barnet behöver undervisning för att förstå de gåvor som de fått i dopet. Dopet är något att växa i. När barnet blir äldre, omkring 14 år, och blir konfirmand, då kan denna tid hjälpa dem att upptäcka vad Gud har givit dem i dopet. Vid konfirmationen får den unga människan ta på sig vita kläder. Konfirmandkåpan är dopdräkten men nu i en storlek som passar. Prästens vita kläder är också dopdräkten. Sista gången de vita kläderna finns med är i svepningen, som den döde har på sig i kistan.

I kristen tro tar inte livet slut på jorden, utan det finns en fortsättning uppe hos Gud, det eviga livet, uppståndelsen. I Guds rike kommer alla att vara klädda i vita kläder.

I en del familjer har man den traditionen att man broderar barnets namn på dopdräkten. Det är en fin tradition som knyter samman det förflutna med nuet och det som komma skall. Den kristna kyrkan är tidlös och gränsöverskridande.

Dopklänningar till utlåning.

Vid fikabordet på Öppna förskolan berättade en mamma att vid gossens dop
lånades en dopklänning av en annan församling då här inte fanns någon passande
att låna. Församlingen har en gammal dopklänning men förr döptes barn vid yngre ålder än vad som är vanligt idag. Därför är den numera oftast alltför liten – den passar babyrytmikens docka Kalle, som har storlek 40.
 Ann-Christin Håkansson, som är dagbarnvårdare i Övraby och i nära samverkan med
barnverksamheten, reagerade då och menade att vi absolut borde ha en dopklänning att låna ut även här hos oss. Och det håller vi såklart med om.
 Ann-Christin erbjöd sig att sy upp inte bara en utan två klänningar åt oss och församlingen har stått för materialkostnaderna. Hjärtligt tack, säger vi till Anki, både för initiativet och den proffsiga sömnaden!
 Den ena klänningen är i slät lakansväv av bästa kvalitet och den andra i genombruten brodyr. Till dopklänningarna finns lösa ”bälten” med rosa, ljusblå eller off-white sidenband.
 Vid bokning av dop kan man berätta om dopklänning ska lånas och i så fall vilken
variant som önskas. Vi hoppas att många vill ta vara på denna kostnadsfria möjlighet
och då är det ”först till kvarn” som gäller. Återlämning sker så fort som möjligt efter
dopet och klänningen lämnas tvättad.
Text: Ewa Larsson

Vit dopklänning med rosa band
Dopklänning Foto: Stig Johansson, Smedstorp
Vit dopklänning med blå band