En brud och brudgum håller fram en brudbukett och ett vigselbevis mot kameran.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Frågor och svar om vigsel

Här finns svar på frågor vi ofta får när det gäller vigsel i Svenska kyrkan.

Att gifta sig är stort, men själva bröllopet behöver inte vara det. Ni gör det precis så litet eller stort som ni vill. Det viktigaste är att ni älskar varandra och vill leva tillsammans. Det behövs inga särskilda bröllopskläder eller blombukett. Det enda som måste finnas med är

• Intyg om hindersprövning, max fyra månader gammalt.
  • Giltiga id-handlingar för båda (prästen är skyldig att kontrollera identiteten på de som vigs).
  • En eller två ringar.
  • Präst och två vittnen. Vittnena kan vara kyrkomusikern och vaktmästaren.

Här är svar på frågor vi ofta får kring vigsel i Svenska kyrkan:

FINNS DET NÅGRA FORMELLA KRAV FÖR ATT FÅ GIFTA SIG I KYRKAN?

Det finns i huvudsak två grundkrav:

• En av er måste vara medlem i Svenska kyrkan.
  • Ni måste ha en godkänd hindersprövning som inte är äldre än 4 månader.

VAD ÄR INTYG OM HINDERSPRÖVNING?

Innan ni kan gifta er i Sverige måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Det gör ni genom att fylla i en blankett som finns på Skatteverkets webbplats. Tänk på att lämna in ansökan i god tid och att intyget inte får vara äldre än fyra månader.

Enligt svensk lag finns följande hinder mot att få gifta sig:

• Ålder – om någon av er är under 18 år får ni inte gifta er.
  • Släktskap – om ni är nära släkt får ni inte gifta er med varandra.
  • Om någon av er redan är gift/registrerad partner får ni inte gifta er.

Dessa hinder gäller alla som vill gifta sig i Sverige, även den som inte är svensk medborgare eller bosatt i Sverige.

När hindersprövningen är klar får ni dels ett intyg om hindersprövning, dels ett vigselintyg från Skatteverket. Intygen skickas hem till er och gäller i fyra månader. Ni ska lämna båda intygen till prästen, som efter vigseln fyller i intygen och skickar dem till Skatteverket.

HUR LÅNGT I FÖRVÄG MÅSTE VI BOKA?

Önskar ni ett speciellt datum kan det vara bra att vara ute i god tid, men det beror även på vilken kyrka ni vill boka. En del av våra kyrkor har högre tryck och kan snabbt bli fullbokade.

VAD KOSTAR DET?

Själva vigseln kostar ingenting. Hur stort allt runtomkring ska vara är helt och hållet upp till er.

MÅSTE VI VARA MEDLEMMAR FÖR ATT FÅ gifta OSS I SVENSKA KYRKAN?

En av er måste vara medlem för att ni ska få gifta er i Svenska kyrkan.

HUR SER KYRKAN PÅ VIGSEL AV ETT PAR MED SAMMA KÖN?

Ni är varmt välkomna att vigas i Svenska kyrkan.

EN AV OSS ÄR INTE SVENSK MEDBORGARE, FÅR VI ÄNDÅ GIFTA OSS I KYRKAN?

Det går bra under förutsättning att ni har giltiga hindersprövningar/intyg om att ni inte redan är gifta och att en av er är medlem i Svenska kyrkan.

VAD ÄR ETT VIGSELSAMTAL?

En tid före vigseln träffar ni den präst som ska viga er för ett enskilt vigselsamtal. Samtalet är en möjlighet för er att lära känna varandra. Ni får berätta vilka förväntningar ni har och prästen går igenom själva vigselordningen.  I vigselsamtalet bestämmer ni också vilka psalmer som ska ingå.

FÅR VI UTFORMA VIGSELCEREMONIN SOM VI VILL?

Inte helt och hållet. Vigseln är en gudstjänst som följer en viss ordning, men det hindrar inte att man gör det mer personligt, t ex  genom att någon läser en dikt eller framför ett musikstycke.

HUR LÅNG TID TAR EN VIGSEL?

En vigsel tar cirka 45–50 minuter.

VI HAR GIFT OSS BORGERLIGT, KAN VI ÄNDÅ HA EN KYRKLIG VIGSEL?

Nej, det går inte att gifta sig med samma person två gånger. Däremot kan ni ha en ”kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap”.

KAN VI FÖRNYA VÅRA VIGSELLÖFTEN?

Ja. Kontakta oss så bokar vi präst och lokal.

FÅR VI ANVÄNDA ROSENBLAD PÅ MATTAN I ALTARGÅNGEN?

Blomblad av siden eller torkade rosenblad går bra.

FÅR VÅRA VÄNNER KASTA KONFETTI PÅ OSS NÄR VI KOMMER UT UR KYRKAN?

Det går bra att kasta riskorn eller blåsa såpbubblor när ni kommer ut efter vigseln. Vi vill inte att andra sädesslag och andra typer av konfetti används.

FINNS DET NÅGON FESTLOKAL ATT LÅNA FÖR BRÖLLOPSFEST EFTERÅT?

Ja, det går bra att låna något av våra församlingshem. Förutsättningarna är olika i de olika församlingshemmen, så ta upp frågan när du bokar vigseln. Eller kontakta församlingsexpeditionen vid ett senare tillfälle.