Varför heter förskolan Kilen?

Här finns svaret.

Inför starten av förskolan utlyste vi en namntävling. Vi fick många roliga och kluriga förslag och juryn fastnade till slut för Förskolan Kilen.

Motiveringen lyder:

2017 var det biskopsvisitation i Slaka-Nykils pastorat. Vid samtalen under visitationen kom biskop Martin flera gånger tillbaka till ordet kil i betydelsen ett litet föremål som kan användas för att flytta något stort. Så här säger han:

”I arbetet med de sju rörelserna brukar vi säga att en kil är ”rörelserik” – att den får många saker att hända på en gång, att den ger energi”.

Svenska kyrkans förskola i Nykil kommer att vara en kil på flera sätt. Med förskolan fylls Nygården med liv och rörelse, en energi som kommer att spridas i församlingen och pastoratet. Med energin kommer en rörelse som öppnar nya perspektiv som i sin tur kan leda till utveckling på olika vis.

Ortsnamnet Nykil har anor ända sedan 1346 då socknen bildades genom en utbrytning från Kils socken. Den energirika rörelsen har fortsatt genom åren och idag är Nykil en tätort som expanderar och utvecklas. Förskolan kommer också att vara en kil i Nykils samhälle och bidra till fortsatt utveckling och expansion lokalt.

Sist, men inte minst, ordet kil är också en synonym för ett barn.

Det vinnande förslaget sändes in av Wilms Tolle som bor i Nykil.