En trädgårdsarbetare planterar blommor på en  kyrkogård.

Året på kyrkogården

Följ arbetet på våra kyrkogårdar under de olika årstiderna.

Ljuset har kommit tillbaka och dagarna blir längre och längre. Snön smälter bort och kanske har vi redan börjat spana efter tussilago i dikeskanten och den där speciella blå, lite skimrande färgen bland fjolårslöven som bara blåsippor kan ge.

Dags att förbereda våren
På våra kyrkogårdar är det hög tid att städa upp efter vintern och börja förbereda på allvar inför våren. Vinterdekorationer tas bort, bänkar tas fram och vattnet sätts igång. När allt det här görs beror på vädret, men också på den enskilda kyrkogårdens förutsättningar.

-          Vi brukar kunna ta fram bänkar och sätta igång vattnet i början på april, berättar Anna Danielsson som är kyrkogårdschef i pastoratet. Men förutsättningarna är olika, hur vattenledningarna ligger har betydelse och det kan vara olika kallt i till exempel Skeda och Ulrika.

Småblommiga penséer
I april börjar också våra säsongsanställda kyrkvaktmästare att jobba. Bland det första de får ta sig an är vårplanteringen på de gravar som tecknat avtal om gravskötsel och då är det penséer som gäller, berättar Anna:

-          Även i år blir det småblommiga penséer i blandade färger. Plantorna kan se lite små ut till att börja med, men de är tåligare, lättare att sköta och utvecklas bättre på sikt än de storblommiga varianterna. Dessutom blommar de i stora ”ruggar” och det brukar bli så vackert.