Vigsel i kyrkan

Att gifta sig är att bekräfta och befästa vårt livsval – för varandra och för hela världen. I vigseln får två människor möjlighet att säga ja till att dela liv, hem, familj, historia och framtid med varandra och vårda den kärlek som blir en ryggrad i livet.

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig kyrkligt eller borgerligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

En kyrka öppen för alla
Oavsett om ni är av olika eller samma kön är ni välkomna att fira ert bröllop i kyrkan. Sedan 1 november 2009 gäller samma regler kring äktenskap för alla par, oavsett kön. Om ni tillhör olika religioner är det inget hinder, så länge en av er är medlem i Svenska kyrkan. Det kostar inget att viga sig i Svenska kyrkan i Sverige, däremot kan det göra det i svenska församlingar utomlands.

Utforma vigseln på ert vis
Vigselgudstjänsten innehåller vigselakt, bön, bibelläsning, välsignelsen och inleds och avslutas med orgelmusik och psalmsång. Vigseln har en grundritual med några obligatoriska moment, men många par sätter sin egen prägel på vigseln genom att välja psalmer, musik, texter och egna löften.

Inför vigseln har ni ett vigselsamtal med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? Ni kan även ta upp andra önskemål, om ni vill gifta er på annan plats än i kyrkan till exempel. För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och få en bra grund för vigseltalet till er.

Beställ hindersprövning i god tid
Innan man gifter sig behöver man ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Syftet är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år. Intyget gäller i fyra månader.

Kontakt och bokning:

Brudkronor

Som medlem i Svenska kyrkan i Skövde finns det möjlighet att låna en vacker brudkrona när man gifter sig i någon av pastoratets kyrkor.