militärer på en stridsvagn.
Foto: Sarah Ryrhagen

Militär själavård

Att arbeta inom Försvarsmakten innebär att ibland ställas inför extremt svåra eller omskakande situationer, som kan få en att tappa fotfästet i tillvaron. Här kan vi på Svenska kyrkan lyssna och stödja eller hänvisa vidare till själavård inom andra religioner.

Stödjande samtal vid svåra situationer

Hur väl man än har utbildats och tränats kan något rämna när man ställs inför mänskligt lidande och omöjliga moraliska dilemman. Om du arbetar inom Försvarsmakten kan du få stöd genom samtal inför svåra uppdrag eller om du varit med om en krissituation.

Svenska kyrkan har stor erfarenhet av att handskas med livets stora frågor. Den fältpastor du möter i samtalet lyssnar och hjälper dig att reflektera kring etiska och moraliska frågeställningar, om du vill det. Man brukar kalla den här typen av samtal för militär själavård.

Själavård över religionsgränser
Inom Försvarsmakten har alla rätt att utöva sin tro, oavsett trostillhörighet.
Den militära själavården utgår från den religösa mångfald som finns inom landet. Garnisonspräst kan också förmedla kontakt till andra trosföreträdare.

Svenska kyrkan i Skövdes garnisonspräst är Eva Kaiser: