Foto: Camilla Eliasson

S:t Peders kyrka

S:t Peders väg 16 463 71 Lödöse

Kyrkan är byggd i senempirisk stil. På den plats kyrkan ligger idag har åtminstone fem kyrkor legat tidigare, kanske sex. På medeltiden, när Lödöse hade sin storhetstid, låg här en gotisk kyrka uppförd på 1200-talet. Man tror att denna förstördes i en brand 1565. Därefter har ett antal mindre kyrkor byggts på samma plats.
I kyrkan hittar vi ett antal inventarier från svunnen tid, bland dem t.ex en medeltida dopfunt och ett krucifix invändigt placerat över södersidans port. I vapenhuset finns några av de medeltida gravstenarna bevarade.
Idag har kyrkan invändigt väggar i en ljust grå nyans och ett milt blått tak. Altartavlan föreställer den heliga staden Jerusalem. Framför denna står ett monumentalt förgyllt kors och snidade bilder av Jesus och evangelisterna.
Kyrkan har två Grönvall-orglar.
Sedan några år tillbaka finns både ett "barnrum", där de små kan vara under gudstjänsten, och en handikapptoalett, vilket gör kyrkan tillgänglig för alla.
Vägbeskrivning
Kommer du söderifrån på 45:an:
Vid Norra Skepplandamotet, kör i högerfilen och följ skyltarna mot Skepplanda/Alvhem/Grönnäs, 250 meter.
I rondellen tar du 2:a avfarten in på Göteborgsvägen, 450 meter.
Sväng vänster för att fortsätta på Göteborgvägen, 100 meter.
Sväng höger till Göteborgsvägen/Kattleberg, 350 meter.
I rondellen, fortsätt rakt fram in på Göteborgsvägen, 2 km.
I rondellen fortsätt rakt fram in på Göteborgvägen, 2,1 km.
Sväng höger vid bensintappen Ingo till S:t Peders väg, fortsätt förbi Tingbergsskolan, på högersida ligger S:t Peders kyrka.

Kommer du norrifrån på 45:an:
Ta avfarten 93 mot Lödöse/Nygård, 150 meter.
I rondellen tar du 3:e avfarten in på Nygårdsvägen, 1,4 km.
Sväng vänster till S:t Peders väg, kyrkan ligger på högersida.
Parkering finns vid församlingshemmet strax innan kyrkan.
Församlingshemmet och kyrkan ligger mycket nära varandra!

Kontaktuppgifter Skepplanda pastorat

Skepplanda Pastorat består av Skepplanda-Hålanda och Lödöse församlingar.