Foto: P-O Sjödin

Välkommen till Skellefteå!

Nyhet Publicerad Ändrad

Skellefteå är en spännande stad som just nu genomgår en stor grön omställning och en expansion som saknar motstycke i Sverige i modern tid.

Skellefteå är historiskt en traditionell verkstadsort med entreprenörskap och uppfinnaranda som starka kort. Nu blomstrar utvecklingen inom näringslivet och inflyttningen till staden är stor. Northvolt är företaget på allas läppar och motorn för förvandlingen.

Målet är 90 000 invånare till 2030 och det betyder en ökning med 16 000 invånare på bara 8 år. I Skellefteå finns både Umeå och Luleå representerade på vårt Campus.

Skellefteå är både stort och litet till ytan. Skellefteå stad har ett stort omland där cirka hälften av invånarna bor. Skellefteå stad har nära till det mesta och stan är bland annat uppskattad för sin närhet till ett rikt utbud av fritidsaktiviteter. Vi har slalombackar, elljusspår, golfbana, simhallar, gröna promenadstråk, svampskogar, lång skärgårdssträcka och padelhallar kring knuten och en älv som flyter genom stan.

Utbudet av kultur har tagit ett stort kliv framåt då Skellefteås nya landmärke Sara Kulturhus byggdes. Huset är ett klimatsmart 20 våningar och 80 meter högt hus byggt i trä och uppkallat efter Sara Lidman från Missenträsk, en i raden av bygdens kända författare. Sara har sedan invigningen 2021 gästats av en rad kända artister och teateruppsättningar.

Svenska kyrkan i Skellefteå består av fem församlingar samlat i ett pastorat med 6 skötselområden och 12 kyrkogårdar. Det geografiska området är stort, cirka 6 mil i diameter. Antalet anställda är 130 personer, varav cirka 25 i begravningsverksamheten på helår och där närmare 80 personer anställs på kortare och längre perioder på kyrkogårdarna under sommarhalvåret.

Rikskonferensen kommer att besöka två områden, Skellefteå norra vid den ståtliga Landskyrkan och Lunds kyrkogård på Skellefteå södra. Vidare kommer det att ges möjlighet för dem som är intresserade att se vårt krematorium på Alhem. Nuvarande krematorium invigdes 2013 och har en Mitabugn. Krematoriet har ett stort upptagningsområde, både utanför kommunen och länet, och väntas utföra cirka 1 000 kremationer under 2023.

Återigen, välkomna till Skellefteå!

Maria Sandström
Kyrkogårds- och fastighetschef i Svenska Kyrkan, Skellefteå