Foto: Roberth Björk

"Ljusning" - Orgelkonsert med Ralph Gustafsson

Nyhet Publicerad

Ralph Gustafsson är en av Sveriges främsta organister i sin generation. Han bedriver en omfattande konsertverksamhet såväl i Sverige som utomlands. Söndag 21 april besöker han Kusmarks kyrka kl 15.00!

This text in English below

Ralph är utbildad vid Kungl Musikhögskolan i Stockholm, men har även studerat i Finland, Belgien och Frankrike.

Mellan 1976 och 1989 var Ralph Gustafsson organist och körledare i Nacka kyrka, där han vid sidan av konserterandet på orgel även flitigt framträdde som dirigent i de stora kyrkomusikaliska verken. Han har därefter varit verksam som organist i S:ta Maria Magdalena kyrka i Stockholm fram till 2017, men är nu frilansande konsert-organist

I sin unikt omfattande pedagogiska gärning, bl a som professor vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, har han utbildat ett stort antal kyrkomusiker. Han har även gästundervisat och föreläst vid utländska konservatorier och musikhögskolor och medverkat vid orgelfestivaler.

Ralph Gustafssons stora repertoar omfattar representativa verk alltifrån från tidig barock till våra dagar. Ett stort intresse för den svenska senromantiska musiken grundlades redan under de tidigaste studieåren i födelsestaden Norrköping hos organisten, tonsättaren och Otto Olsson-eleven Nils Eriksson. Denna repertoar har han alltsedan dess utforskat, framfört och dokumenterat.

Ralph Gustafsson framträder regelbundet i svensk och utländsk radio och har spelat in ett stort antal CD-skivor. På YouTube och Vimeo finns videor med bl a Bachs sex triosonator. 2011 tilldelades han Gotthard Arnérs stipendium för orgelkonstens främjande.

I Kusmarks kyrka får ni lyssna till följande:

Louis-Nicholas Clérambault: Suite du deuxième ton
Johann Sebastian Bach: Preludium och fuga D-dur (BWV 532)
Charles-Marie Widor: Choral ur Symphonie Romane, Orgelsymfoni nr 10
Viktoria Klint: Ljusning
Camille Saint Saëns: Svanen (arr: Alexandre Guilmant)
Theodore Dubois: Toccata

SÖNDAG 21 APRIL KL 15.00
KUSMARKS KYRKA
Fri entré välkommen!

****************************'

Organ Concert with Ralph Gustafsson

Ralph Gustafsson is one of Sweden's foremost organists of his generation. He conducts an extensive concert activity both in Sweden and abroad. On Sunday, April 21st, he will be visiting Kusmark Church at 3:00 PM!

Ralph is educated at the Royal College of Music in Stockholm, but has also studied in Finland, Belgium, and France.

Between 1976 and 1989, Ralph Gustafsson was an organist and choir conductor at Nacka Church, where, alongside his organ concerts, he frequently appeared as a conductor in major church music works. He has since worked as an organist at S:ta Maria Magdalena Church in Stockholm until 2017, but is now a freelance concert organist.

In his uniquely extensive pedagogical work, including as a professor at the Royal College of Music in Stockholm, he has trained a large number of church musicians. He has also been a guest lecturer and speaker at foreign conservatories and music schools and has participated in organ festivals.

Ralph Gustafsson's extensive repertoire includes representative works ranging from early baroque to the present day. A great interest in Swedish late romantic music was established already during his early years of study in his hometown of Norrköping under the organist, composer, and Otto Olsson disciple Nils Eriksson. Since then, he has explored, performed, and documented this repertoire.

Ralph Gustafsson regularly appears on Swedish and foreign radio and has recorded a large number of CD albums. On YouTube and Vimeo, there are videos including Bach's six trio sonatas. In 2011, he was awarded the Gotthard Arnér Scholarship for the promotion of organ art.

In Kusmark Church, you will listen to the following:

Louis-Nicholas Clérambault: Suite du deuxième ton
Johann Sebastian Bach: Prelude and Fugue in D major (BWV 532)
Charles-Marie Widor: Choral from Symphonie Romane, Organ Symphony No. 10 Viktoria Klint: Ljusning (Brightening)
Camille Saint-Saëns: The Swan (arranged by Alexandre Guilmant)
Théodore Dubois: Toccata

SUNDAY APRIL 21:th 15:00