Det är Pärs barn – Jonas Theselius och Mats Theselius – som har producerat den retrospektiva utställningen på Konstakademien i Stockholm i oktober och november samt boken.
– Pär utförde en stor mängd offentliga uppdrag, varav 40 kyrkor, och många av hans bilder ses än idag av en bred allmänhet. Trots det är han relativt okänd, berättar de i ett pressutskick och tillägger:
– Pärs innovativa konstnärskap är unikt och förtjänar att uppmärksammas.
Pär växte upp i Skellefteå och började 1944 som 17-åring på Konstfack i Stockholm.
– Under konstfacksåren träffade han Tesse som han levde med i ett starkt och kärleksfullt förhållande livet ut.
Pär fick 1948 Konstfacks stora stipendium för studier hos André Lhote i Paris. Han antogs 1951 vid konstakademien där hans intresse för konst och arkitektur breddades och fördjupades under Olle Nymans ledning.
– Redan tidigt i och med kalkmålningen i Bolidens kyrka uttrycks fullt utvecklad Pärs ovanligt säkra känsla för relationen rum och måleri.
I och med hans intresse för att utveckla de kristna bilderna fick Pär även många uppdrag för Svenska Kyrkan.
– Sammantaget är Pär nära nog Sveriges meste kyrkomålare genom tiderna. Han beskrivs ofta som en förnyare av kyrkokonsten.
1961 gjorde han kalkmålningen i Alhemskyrkan i Skellefteå. Det är en så kallad fresk, en väggmålning som utförs på våt kalkputs med vattenbaserade pigment, föreställande Fridsriket.
– Det uppdrag han var mest stolt över var de stora glasfönster han utförde i Visby domkyrka, men hans största verk är den konstnärliga utsmyckningen av Immanuelskyrkan i Stockholm.
Fotnot: Pär Andersson har även, enligt sönerna, gjort följande offentliga arbeten i Skellefteå med omnejd: intarsia dörrparti i Skellefteå stadshus (1954), emalj i Centralskolan i Skelleftehamn (1958), mosaik i S:t Örjans församlingshus (1962) och altarmålningen i EFS-kyrkan i Skellefteå (1991).