A-Ö om begravning

Nyhet Publicerad

Skriften Om begravning, som ges ut av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, berättar om hur begravning fungerar i Sverige.

Den finns på svenska samt översatt till de åtta vanligaste språken i Sverige.
Här är delar av en ordlista från skriften.

Aska är rester efter kremering/bränning av stoftet i sin kista. Aska kan gravsättas på urngravplats, askgravplats eller askgravlund, grävas ner eller strös i minneslund eller, efter tillstånd från länsstyrelsen, strös över land eller vatten.

Askgravlund är ett gemensamt gravområde för gravsättning av askor med en gemensam plats för namn och smyckning.

Askgravplats är en gravplats för askor/urnor. På askgravplatsen är det möjligt för makar/partner/anhöriga att vila tillsammans. Den upplåts med begränsad gravrätt.

Begravningsplatser, allmänna och enskilda, är områden eller utrymmen som
behörigen är anordnade för förvaring av avlidnas stoft eller aska. Begravningsplats och kyrkogård används oftast som synonymer.

Borgerlig begravning innebär att avskedsceremonin inte följer Svenska kyrkans ordning eller ordning hos annat trossamfund.

Borgerlig begravningsförrättare tillhandahålls av vissa kommuner och begravningsbyråer.

Bårtäcke är en textil som läggs på kistan, vanligen heltäckande, men kan också vara en mindre duk. Det används i stället för kistdekoration.

Dödsbo är ett juridiskt begrepp. Dödsboet består av den avlidnes tillgångar och skulder.

Gravrätt är rätten till en bestämd gravplats.

Gravskötsel är skötseln av gravplatsen.

Gravrättsinnehavare för gravplatser med gravrätt – kistgravplats och urngravplats – ska hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick. Gravrättsinnehavaren kan själv ansvara för gravskötseln eller köpa tjänsten av till exempel församlingen.

Gravsten eller annan gravanordning är frivilligt att sätta upp. Före uppsättning måste huvudmannen godkänna förslaget.

Gravsättning av stoft ska ske snarast möjligt och senast en månad efter dödsfall.

Huvudman kallas den som är ansvarig för begravningsverksamheten inom ett visst geografiskt område.

Kremering kommer från latinets cremare som betyder att bränna. Kremering ska ske inom en månad från dödsfallet.

Kyrkoavgift betalar den som är medlem i Svenska kyrkan. I kyrkoavgiften ingår
begravningsgudstjänst med präst, kyrkomusiker, bärartjänst och kyrkvaktmästare.

Minneslund är en kollektiv gravplats, utan gravrätt, för nedgrävning eller utströende av aska. Namn på gravsatta sätts inte upp, däremot finns en gemensam utsmyckningsplats för snittblommor och ljus.

Minnesstund anordnas av anhöriga och förläggs oftast i anslutning till avslutad
begravningsceremoni.

Stoft är en död persons kropp. Stoftet kan kistbegravas eller kremeras.

Svepning är ett ord som kan gälla såväl materialet som själva arbetet vid kistläggning av stoftet.

Svepdräkt är ett ord som också används för de kläder den avlidne har på sig i kistan.
Anhöriga bestämmer och väljer själva såväl svepning som svepdräkt. Naturmaterial
rekommenderas.

Särskilda gravplatser ska tillhandahållas dem som inte tillhör kristet trossamfund. Hit hör till exempel judiska och muslimska gravplatser.