Foto: Magnus Aronson /Ikon

Var med och fira Utlandskyrkans helg 26-27 oktober 2024

I oktober firas Utlandskyrkans helg i Skara stift! Var med och delta eller medverka på något sätt i just ditt pastorat eller församling.

På drygt 30 platser i världen finns svenska kyrkoförsamlingar. På ytterligare ca 100 ”verksamhetsplatser” förekommer svenskkyrkligt arbete genom besökande personal från församlingarna .

SKUT/Utlandskyrkan har sin grund i Sjömanskyrkan som började sitt arbete 1876. Idag har utlandskyrkan två huvudmålgrupper: De ca 650 000 utlandsboende svenskarna samt den stora mängden turister.

Arbetet inom Svenska kyrkan i utlandet har en stark diakonal prägel. Detta tar sig uttryck i  bland annat hembesök, sjukbesök, fängelsebesök och mycket välbesökta gudsjänster.

Alltsedan sjömanskyrkans tid har det funnits starka band mellan utlandskyrkan och hemförsamlingarna. Inte minst ekonomiskt.

Utlandsförsamlingarna är beroende av förböner – men också av ekonomiskt stöd. Där kan du vara med och bidra på olika sätt!

Särskilda insamlingsaktiviteter i oktober

Givetvis kan du stötta Svenska kyrkan i utlandet året om, när som helst, men det finns också en särskild insamlingsperiod om året, oktober månad,  inramad av rikskollekter på Mikaelidagen och Alla Helgons dag.

I Skara stift uppmärksammas  ”Utlandskyrkans Helg” som ett led i att sprida information om och samla in pengar till utlandskyrkan. Ombud och internationella grupper i församlingarna kan då göra en extra insats tillsammans för att stödja Svenska kyrkan i utlandet. Som en hjälp till detta har SKUT-Rådet i stiftet utarbetat en ”Idé-katalog, ”Tipslappen”, med förslag på aktiviteter i den egna församlingen. Ladda ner tipslappen

Kontakt och mer information

Önskar du och din församling hjälp med något arrangemang? Eller vill du veta mer? Kontakta SKUT-rådets ordförande Göran Sagen,  sagengoran@gmail.com.

Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan i utlandet finns för dig som är turist, utbytesstudent, au-pair, arbetar utomlands eller av någon annan anledning vistas i ett annat land. Att få möjlighet att umgås och göra aktiviteter på svenska betyder mycket för många.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Engagera dig

I Sverige kan du ställa upp som ombud eller på andra sätt engagera dig för Svenska kyrkan i utlandet. Du gör då ett viktigt arbete när du sprider kunskap om utlandsförsamlingarnas arbete. Det är bra att känna till att Svenska kyrkan även finns utomlands; till exempel för församlingsbor som ska ut och resa, de som har åldrande föräldrar som säsongsbor utomlands eller ungdomar som är au-pairer eller på långresa.

Ge en gåva till Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan i utlandet behöver ditt stöd! Med din gåva bidrar du till gemenskap för, och omsorg om svenskar utomlands.