Några av ungdomarna som möjliggör årets vägkyrka i Habo: Albert Rang, Selma Andersson, Fiona von Rosen och Evelina Törnqvist.
Foto: Catharina Sundqvist

Vägkyrka vid Habo kyrka lockar många

Habo kyrka är en riktig turistmagnet och vägkyrkan med café i sockenstugan lockar många besökare från när och fjärran. Årets vägkyrka är öppen till och med den 9 augusti.  – Vi har många besökare även i år, och de uttrycker sin glädje över att vi har öppet, säger Fiona von Rosen som för tredje året arbetar som assistent i vägkyrkan.

Efter att ha funderat igenom om vägkyrka kunde anordnas på ett “corona-säkert” sätt bestämde församlingen sig för att det skulle gå. Åtgärderna är bland annat att öka antalet sittplatser ute, uppmana alla med någon typ av symtom att hålla sig hemma samt ta in lite fler ungdomar än vanligt eftersom inga 70-plussare kan arbeta i sockenstugan. Vid guidningarna i kyrkan får det inte heller vara för många på en gång.

Allt har gått jättebra

Det har gått jättebra, vi är ett gäng här som arbetar för att allt ska fungera, berättar Fiona von Rosen som den här dagen har hjälp av Olivia Lind, Albert Rang och Linnea Johansson, också vägkyrkoassistenter, Evelina Törnqvist, feriepraktikant från kommunen samt gängets yngsta medlem, Selma Andersson som är ideell medarbetare i Svenska kyrkan.

Fika i sockenstugan

Varje dag kl. 11-18 serveras fika i sockenstugan. Här finns kaffe, te, läsk, saft, hembakat och   glass. Våfflor serveras på lördagar. Fikat är relativt sett billigt och allt överskott skänker pastoratet till Act, Svenska kyrkan samt Ria - Hela människan.

Flera gånger varje dag anordnas också guidade turer i den mycket speciella kyrkan med målningar från katekesen från golv till tak. Vardagar klockan 15 är det andakt.

Barnen kan med hjälp av kartor leta kyrkråttor i kyrkan och i sockenstugan finns målar- och pysselhörna.

Kommer hit flera gånger i veckan

Guidning i Habo kyrka med Fiona von Rosen. Lyssnar och tittar gör Elvi Sleman och Carina Johansson. Foto: Catharina Sundqvist

Ett gäng från Habo och Jönköping som gillar vägkyrkan är Thomas Pettersson, Ingemar Augustsson, Mats Gustafsson, K-G Ekblom och Carina Annerkrans. De kommer hit minst 2-3 gånger i veckan för att fika och umgås.

– Det är kanonbra att det är öppet. Vi har träffats här många somrar, säger de.
De märker att det är färre utländska turister i år än tidigare, speciellt tyskar. En del holländare har däremot dykt upp, liksom många svenskar som “hemestrar”, alltså semestrar i närområdet.

Vi känner oss trygga här. Är det fint väder sitter vi ute, annars tycker vi att det känns okej även inne, borden står långt isär.

Änligen besök i Habo kyrka

I kyrkan går Carina Johansson och Elvi Sleman runt och tittar. Det visar sig att de är kollegor och att Carina bor i närheten av kyrkan och är kyrkvärd. Elvi har ett stort konstintresse och bor i Jönköping, och äntligen har besöket till Habo kyrka blivit av.

Vilka fantastiska målningar, jag är så glad över att äntligen komma hit, säger Elvi som rest runt om i Europa och tittat på konst och nu får upptäcka Habo kyrkas målningar för första gången.

Carina Johansson har förstås varit i kyrkan många gånger, men hittar alltid något nytt att fästa blicken på. Hon har också ett stort intresse för Svenska kyrkans internationella arbete, som numera går under namnet Act Svenska kyrkan.

Överskott går till Act Svenska kyrkan

– Jag är med i internationella gruppen och har besökt Augusta Victoria sjukhuset i Jerusalem, ett av de projekt som Act Svenska kyrkan stödjer och som Habo pastorat ger pengar till. Det är ett av palestiniernas viktigaste sjukhus, berättar Carina.
Allt överskott från vägkyrkan går till tre projekt: Augusta Victoria sjukhuset, stöd till utsatta i flyktingläger samt Ria - Hela Människan. Förra året samlade över 130 000 kronor in.

I år kanske summan inte blir riktigt lika hög, men Carina hoppas att inte glappet blir för stort eftersom hjälpbehovet är större än någonsin.

Det är mötet som är i fokus

Efter att hon visat Habo kyrka för arbetskamrat ska hon hem och baka bullar till vägkyrkan.

– Jag är en av dem som bakar till den. Syftet är att skapa en mötesplats för människor med god fika till ett billigt pris. Det behöver inte vara mängder med kakor utan det som finns ska smaka gott och samtal och möten vara i fokus.
Nästa år firar vägkyrkan i Habo 40 år.

Catharina Sundqvist

Årets vägkyrka i Habo är lite annorlunda jämfört med tidigare år på grund av coronaviruset. Men öppen är den och det är många glada över. Här ser Selma Andersson och Fiona von Rosen till att Carina Annerkrans får en god fika. Foto: Catharina Sundqvist