Pensionär med press

Jag såg fram emot pensionärslivet. Om inte annat så skulle jag få tid att läsa alla tidningar, som jag betalat dyrt för, men bara haft tid att skumma.

Foto: Sven-Erik Falk

VECKANS KRÖNIKA

Ett tag prenumererade jag på Dagens Nyheter, Financial Times, Borås Tidning. Ibland även på Svenska Dagbladet. Samtidigt. Helt galet jag vet.
   Men det blev inte som jag tänkt. Prenumerationsavgifterna ökade och vi fattigpensionärer (nåja) måste tänka på vad vi lägger våra pengar. Dessutom var ju den redaktionella skillnaden mellan de svenska tidningarna obetydlig. Min fru fick bestämma, så vi behöll Borås Tidning, som har nyheter som inte går att hitta någon annanstans.
   Jag kan väl alltid gå till biblioteket för att läsa övriga tidningar, tänkte jag. Men se, det gick inte. Dagstidningar har man inte längre. Däremot Året Runt och Hänt i Veckan…

Gratis tidning
Den vänlige bibliotekarien talade om för mig att det dock finns alternativ. Kommunen betalar för en tjänst kallad ”PressReader”. Genom den finns tusentals dagstidningar och tidskrifter från hela världen digitalt tillgängliga via biblioteket.
   Besöker man bara biblioteket så har man tillgång till tjänsten i tre dagar i mobilen eller paddan (jodå det finns formatalternativ för att kunna läsa i mobilen).
   Biblioteket ligger vägg i vägg med vårt gym så den extrasvängen tar vi gärna. Min fru läser koreanska tidningar. Jag läser Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Bangkok Post och Washington Post. Slänger också ett öga i Hufvudstadsbladet. Nu, när det är folketingsval i Danmark, är det rätt intressant att följa Politiken och Jyllands-Posten.
   De tidningar och tidskrifter som är med i detta, ställer inte upp gratis. Man får betalt.

Vad får jag för avgiften?
Nåväl, den tidning som jag helst hade velat läsa, finns inte med. Nämligen Kyrkans Tidning.
   Kyrkans Tidning har flera viktiga uppgifter. En kan vara att ge information om vad jag får för min kyrkoavgift. Genom denna avgift delfinansierar jag ju redan tidningen.   Dessutom vill man att jag skall betala över tusen kronor för att få läsa den.
   Tidningen har en upplaga på drygt 20.000 exemplar och de flesta av läsarna får den betald av sin arbetsgivare (eller motsvarande). Kyrkan har 5,9 millioner medlemmar så uppenbarligen är vi många som drar oss för denna utgift.
    Om Kyrkans tidning ansluter sig till tjänsten så borde man alltså få några fler läsare och något lite mer i intäkter. Vad väntar man på?

Vad väntar jag på?
Eller snarare, vad väntar jag på? När jag läser min egen text inser jag att det nog är inte svårare än att jag kontaktar Kyrkans tidning med denna idé. Kanske slår jag igen en öppen dörr. Kanske har man redan övervägt denna lösning men av goda skäl avstått.
    Jag återkommer med tidningens svar.

Av Sten Dellby, Äspered

Fotnot: Wikipedia: Kyrkans Tidning är en redaktionellt fristående veckotidning med Svenska kyrkan och kyrkliga frågor som huvudsakliga bevakningsområden. Tidningen ges ut av Verbum AB, en del av Berling Media AB.

Detta är en krönika där skribenten själv svarar för de åsikter som framförs.