Foto: Andreas Lindblad

Mötesplats Fastighet

Vid vårens upplaga av Mötesplats Fastighet får vi möjlighet att inspireras och samtala kring puts och fogbruk på kyrkor. Räddningstjänsten berättar om sitt arbete med tillsyn av brandskydd i kyrkor. Dessutom får vi information om akustik och undertak. Till vår hjälp har vi sakkunniga inom respektive område.

Mötesplats Fastighet är ett forum där anställda fastighetsansvariga i församlingar och pastorat kan träffas för att dela erfarenheter med varandra, få ny kunskap, skapa nya kontakter och bygga nätverk. Träffarna sker denna gång i Fristad och Hjo. Du kan alltså välja vilken plats du vill åka till, innehållet på respektive träff är detsamma.

Hjärtligt välkomna!

För vem?

Dessa träffar vänder sig till dig som är fastighetsansvarig i pastorat/församling i Skara stift.

Program 18 och 23 april

08:30 Drop-in fika.
09:00 Inledning och presentation.

PUTS OCH FOGAR

09:15 Puts och fogbruk på kyrkor. Hur har material, kunskap och metoder utvecklats sedan medeltiden? Vilka olika typer av problem kan man stöta på? Hur kan erfarenheter från de senaste 20 årens forskning bidra till ännu hållbarare fasader i framtiden? Kristin Balksten, Balksten Byggnadsvård, delger sina kunskaper och erfarenheter.
10:45 Paus.

BRANDSKYDD

11:00 Räddningstjänstens tillsyn av brandskydd i kyrkor. Hur påverkar de nya
föreskrifterna om tillsyn av brandskydd i kulturbyggnader oss som är förvaltare av kyrkor? Hur genomförs ett tillsynsbesök och vad kan resultatet bli? Representanter från några av räddningstjänsterna inom Skara stift informerar.
12:00 Lunch.

AKUSTIK

13:00 Akustik och undertak. Vi får grundkunskaper i akustik och undertak. Vilka
standarder gäller för byggakustik och vilka krav ställs enligt BBR? Bengt Lund,
B&L Lund, informerar och visar exempel på lösningar.
14:30 Uppsummering av dagen med aktuell stiftsinformation.
15:00 Avslutande fika.

Tid och plats

Alternativ 1 – Torsdag 18 april
Kyrkans hus Fristad, Stora Vägen 2, Fristad