Mässhake

Då det är gudstjänst med mässa har prästen på sig en mässhake i söndagens liturgiska färg. Plagget, som egentligen bara består av två hopsydda tygstycken, härstammar från antikens Grekland och har används liturgiskt åtminstone sedan 500-talet. En av de äldsta och mest praktfulla bevarade mässhakarna i Sverige tillhörde Skarabiskopen Brynolf Algotssons (1278 - 1317). Den är vävd av rödviolett siden och dekorerad med 30 broderade figurer i silke och guld.  

I motsats medeltidens färgprakt använde 1700-och 1800-talets präster nästan bara svarta och mörkröda mässhakar med ett enkelt silverkors på ryggen. De var oftast av tjock och tung sammet. I början av 1900-talet ökade intresset för kyrkliga textilier. Församlingarna ville nu ha en uppsättning textilier i samtliga liturgiska färger för varje kyrka. En rad internationellt mycket framstående kvinnliga svenska textilkonstnärer öppnade ateljéer för just kyrklig textil.  En av dessa var var Agda Österberg. Agda inledde sin konstnärsbana på Handarbetets Vänner och Libraria i Stockholm, men flyttade 1933 till Varnhem där hon startade en egen väveri-och broderiateljé. Produktionen av kyrkliga textilier här blev oerhört omfattande och pågick under Agdas ledning in på 1980-talet. Agda Österberg är framför allt känd för sina mattor och bildvävar i kraftfulla mönster och starka färger, men hon designade även antependier, stolor, kalkkläden osv. På bilden ser vi en av Agdas tidigaste och kanske mest fantastiska alster, en violett mässhake från Broddetorps kyrka, dekorerad med broderier i bland annat guld, blått och vitt.  

Textunderlag från Inga Kajsa Christensson, stiftsantikvarie