Lyckad satsning på luftvärmepumpar

I Vårgårda pastorat har man minskat energiförbrukningen med 20 till 50 procent i åtta kyrkor genom att installera luftvärmepumpar avsedda för villor. - Detta samtidigt som vi har gjort väldigt liten åverkan på kyrkobyggnaderna, bara två hål i trägolvet, säger Joachim Persen, kyrkogårds- och fastighetschef.

Det är dyrt att värma upp kyrkor med direktverkande el. Och inte är det särskilt miljövänligt heller. Men vad finns det för alternativ? Ja, det funderade man på i Vårgårda pastorat för några år sedan. Valet föll till sist på luftvärmepumpar. Fast inte de stora investeringar som det först var tal om.

- Nej, det var alldeles för dyrt. Vi vände på det och tittade på volym istället för kvadratmetrar och i samråd med arkitekt, vvs- och byggfirma kom vi fram till att det skulle räcka med en mindre värmepump, en sådan som man har i villor.

En lägre investeringskostnad

Det gjorde att investeringskostnaden blev betydligt lägre än vad de först räknat med. Runt 30 000 kronor per kyrka. Kvinnestads kyrka var först ut. Och det gav mersmak. Detta eftersom uppvärmningskostnaden minskade rejält.

- Vi fick ett jättebra resultat. Det blev en halvering av energiförbrukningen, från 22 000 till runt 10 000-12 000 kilowattimmar per år. Tidigare hade vi bara direktverkande el där.

Idag har åtta av 14 kyrkor i Vårgårda pastorat luftvärmepumpar. De håller grundvärmen i kyrkan och kompletteras med direktverkande el. Dessa kyrkor är alla lite mindre. I de större kyrkorna i pastoratet krävs mer kraftfulla anläggningar och då blir det dyrare.

Utedel till Algustorps kyrka

- Vi har installerat bergvärme i två stora kyrkor och där får man lägga på minst en nolla i investeringskostnad.

Nu är ju kyrkor inte vilka byggnader som helst, det krävs stor hänsyn till kulturmiljön. Joachim tycker att pastoratet har haft ett gott samarbete med länsstyrelsen, som är tillståndsmyndighet. Tillsammans har de kommit fram till lösningar som har gjort att värmepumparna inte blir allt för iögonfallande. På vissa ställen har de målats, på andra har de fått ett skydd av träspjälor eller så har buskar planterats runt omkring.

- Dessutom har vi satt dem lägre än normalt, nära golvet, och det fungerar bra eftersom vi inte använder dem för att kyla byggnaderna.

Problem med isbildning

Men installationen av luftvärmepumparna har inte bara gått på räls. I Vårgårda har man även stött på problem, då främst med isbildning på ytterdelarna. Detta har lösts genom att pumpen har fått stängas av ett tag. Problem har främst uppstått när det har varit runt nollgradigt utomhus.

- Det verkar bero på att vi har det så pass kallt i kyrkan när vi inte har förrättningar. Vi håller ju mellan åtta och tio grader och så kallt har man normalt inte i en villa. Vi har värmepumpar i församlingshem också och där har vi aldrig haft problem med isbildning. Från tillverkaren har vi fått svaret att man bör ligga på en inomhustemperatur på över 15 grader, säger Joachim.

En annan nackdel är att pumpen låter, den bullrar. I Vårgårda har man därför ställt in styrsystemetså att luftvärmepumpen stängs av en timma före förrättning.

Men det positiva med värmepumparna överväger ändå helt klart. Joachim är nöjd. Värmepumparna har gett en snabbare uppvärmning och betydligt lägre uppvärmningskostnader.

- Dessutom är det ju positivt för miljön att vi gör av med mindre energi. Vi diskuterade även andra uppvärmningsalternativ men detta var det klart billigaste. Och skulle vi ångra oss så har vi gjort minimal åverkan på kyrkobyggnaderna.

Text: Ellen Forsström

Inmålad innedel i Algustorps kyrka Foto: Joachim Persen