Kyrkovalet färdigräknat i Skara stift

Den 19 september gick Svenska kyrkan till val där förtroendevalda utsågs till kyrkofullmäktige i församlingar och pastorat, stiftsfullmäktige i stiften och till Kyrkomötet nationellt. Nu är det slutliga valresultatet publicerat för valen till kyrkofullmäktige och stiftsfullmäktige i Skara stift.

Valdeltagandet i Skara stift blev 18,0 % efter att förtidsröster och brevröster, som inkommit till stiftskansliet lagts till. 2017 var valdeltagandet 18,3%. I årets val varierade valdeltagandet mellan 25,3 % och 14,6 %. Högsta valdeltagandet hade Bjärke församling.

Nu är alla röster slutligt räknade för valen till kyrkofullmäktige i stiftets församlingar och pastorat samt stiftsfullmäktige i Skara stift. Valresultaten är publicerade på Svenska kyrkans hemsida. Samtliga förtroendevalda för kommande mandatperiod kommer få ett bevis hemskickat som bekräftelse på uppdraget. Inom kort kommer även valresultatet till Kyrkomötet att publiceras.

Under mandatperioden 2022-2025 kommer stiftsfullmäktige i Skara stift att ha 11 nomineringsgrupper, alltså samma antal som innevarande mandatperiod. Nomineringsgruppen Vänstern i Svenska Kyrkan har tillkommit med 3 mandat. Nomineringsgruppen Barn och unga i Skara stift, som är representerade i stiftsfullmäktige under innevarande mandatperiod kandiderade inte i årets kyrkoval.

Valresultat för stiftsfullmäktige i Skara stift

Det slutliga valresultatet för kyrkovalet finns att ta del av här!
I de olika flikarna finns resultat att söka upp i valen på olika nivåer och det går även att se mandatfördelning samt ta del av rapporter.