Foto: Hannah Busing/Unsplash

Kontraktsgrupper inom Vägen vidare

Varje kontrakt i Skara stift har en kontraktsgrupp för Vägen vidare, bestående av kontraktsprosten och några kontaktpersoner från stiftsorganisationen.

Kontraktsprosten och kontaktpersonerna i stiftsorganisationen bildar en kontraktsgrupp som har kontakt med varje pastorat/församling i ett kontrakt. De är med vid samtliga möten inom Vägen vidare. Kontraktsprosten ansvarar för tillsyn och främjande på uppdrag av biskopen. Kontaktpersonerna finns för att lyssna in församlingarnas situation och återkoppla till stiftsorganisationen. De är också med i planeringen inför Vägen vidares olika delmoment och utgör den naturliga kontaktytan för pastoraten/församlingarna.

Så här ser Vägen vidare teamen ut:

Skara-Barne kontrakt

Essunga pastorat, Grästorps pastorat, Varabygdens församling och Skara pastorat

Väne kontrakt

Vänersborg- och Väne-Ryrs församling, Västra Tunhems pastorat, Trollhättans församling och Rommele församling

Kullings kontrakt

Alingsås pastorat, Vårgårda pastorat, Bjärke församling och Herrljungabygdens församling

Redvägs och Ås kontrakt

Borås pastorat, Kinnarumma pastorat, Sandhult-Bredareds församling, Fristads församling, Toarps församling och Ulricehamns pastorat

Falköpings och Hökensås kontrakt

Floby pastorat, Falköpings pastorat; Stenstorps pastorat, Tidaholms pastorat, Mullsjö-Sandhems församling, Habo pastorat och Norra Mo församling

Billings kontrakt

Norra Billings pastorat, Skövde pastorat, Värsås pastorat, Hjo pastorat, och Tibro pastorat

Vadsbo kontrakt

Mariestads församling, Lugnås-Ullervads pastorat, Amnehärad-Lyrestads pastorat, Karlsborgs pastorat och Töreboda pastorat

Kålland-Kinne kontrakt

Sunnersbergs församling, Lidköpings församling, Sävare församling, Södra Kållands pastorat och Götene pastorat

Vägen vidare

”Vägen vidare” är namnet på Skara stifts modell för att utveckla dialogen om vad det är att vara kyrka i vår tid. Här knyts tillsyns- och främjandeuppgiften i Skara stift samman.

Frågor och svar om Vägen vidare

Har du funderingar om Vägen vidare? Här finns svar på ett antal vanliga frågor.

Biskop Åke Bonnier på biskopsvisitation.

Biskopsvisitation

Att besöka eller visitera församlingarna i stiftet är en av biskopens viktigaste uppgifter. Varje år visiterar biskopen 3-4 pastorat.