I en medveten reflektion är det nödvändigt att utveckla pedagogik som fungerar för olika människor och deras individuella förutsättningar...
Konfirmation ska vara tillgänglig utifrån vars och ens individuella förutsättningar. (ur Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete)
Hur kan vi möta alla ungdomar som vill bli konfirmander – även den som inte av sig själv hittar till konfan? Den som har svårt att ta sig till skolan? Den som inte trivs i en stor grupp av människor? Hur kan vi anpassa konfan på bästa vis så att alla känner sig välkomna, inkluderade och sedda?
Detta ska vi utforska tillsammans med konfaarbetslaget i Sävare, som berättar om gruppen ”Lilla Äventyret” och tillsammans med Hanna Bothén, verksamhetsutvecklare på Sensus som leder oss i passet Inkluderande ledarskap. Med fokus på NPF (ex ADHD och autism) fördjupar vi oss i hur metoder, tydliggörande pedagogik och normer kan bidra till att skapa bättre förutsättningar för att fler ska kunna delta och fungera bra i konfirmandverksamheten.
Det finns rik möjlighet att ställa frågor och dela idéer. Ta därför gärna med dig idéer, goda exempel och frågor som du skulle vilja lyfta.
Välkommen!