Grogrund

Välkommen till Grogrund - en kurs i kristen tro och personlig utveckling för dig som är anställd i Svenska kyrkan. Kursen startar i vår.

Som efterföljare till den uppskattade och efterfrågade kursen ”KTPU - Kristen Tro Personlig Utveckling”, som haft paus några år, kommer nu Grogrund! Välkommen att anmäla dig!

När vi delar tankar och samtalar med varandra, lär oss mer om kyrkan och kristen tro, då får vi möjlighet att växa som människor. Som frön som läggs i jorden, får näring och kan växa. Därför kallas kursen för Grogrund.

Kursträffarna är både fysiska träffar på Hjo folkhögskola och några digitala träffar.

Ur innehållet

Kursen lägger stor vikt vid att dela samtal och tankar med varandra. Vi talar bland annat om den kristna trons grunder, den världsvida kyrkan, kyrkorummet och kyrkoåret, kyrkans historia, dopet och nattvarden, Svenska kyrkans organisation och mycket annat. Det blir också tillfälle att bearbeta frågor kring den egna tjänsten.

För vem?

Kursen vänder sig till dig som är anställd i Svenska kyrkan, men som inte har någon kyrklig utbildning. Kanske arbetar du som vaktmästare, administratör, kommunikatör, barnledare eller något annat.

Tid och plats

Kurstillfälle 1: 13-14 mars (10.00 dag 1-15.00 dag 2)
Kurstillfälle 2: 30 maj (10.00-17.00)
Kurstillfälle 3: 2-3 oktober (10.00 dag 1-15.00 dag 2)

Några torsdagar per termin hålls också digitala träffar, enligt schema (13.00-15.00, vissa tillfällen: 10.00-12.00) Kurstillfällen online spelas in och läggs ut i det gemensamma klassrummet.

Kostnad

Kurskostnaden är 4300 kronor per deltagare. Övernattning kan bokas på Hotell Bellevue, 1060 kronor/natt.  Hotell bokar du själv, ange reservationsnummer 1067606.

Anmälan

Du anmäler dig här senast 5 februari. Maximalt tre deltagare från samma pastorat. Vid frånvaro utdelas kompletteringsuppgift.

Kursledning

Annelie Kaljonare, Lena Linde, Anna George och Oliver Joób, Skara stift. Medverkan av Karl Sjögren, lärare på Hjo folkhögskola, samt företrädare från stiftsorganisationen.

Ge mig en plats där jag kan växa, bli det som jag är tänkt att bli, Gud låt mig alltid vara tydlig och våga leva helt mitt liv.

Psalm 916 (Psalmer i 2000-talet)